در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • استراتژی محتوا (Content Strategy) چیست؟
  • چرا در کسب و کارم باید از آن استفاده کنم؟
  • چگونه یک استراتژی محتوا درست کنم؟

تولید محتوا به نظر بسیار ساده و آسان می آید. مطلبی را پست کرده و منتظر می شوید تا کاربران آن را به اشتراک گذاشته و شما را فالو کنند…. اما صبر کنید! می دانستید هر مطلبی که پست می کنید بیانگر برند شماست؟ آیا با فرستادن پستهای جسته و گریخته، سخن برند خود را به خوبی به گوش کاربران رسانده اید؟ مثل کتاب هر کدام از پست ها باید فصلی از داستان برند (brand story) را بیان کنند. بگذارید این موضوع را با نشان دادن پستی از شبکه اجتماعی یک شرکت تولید کفش نشان دهیم.
اگر داستان این شرکت تولید کفش، تولید “کفش هایی دارای روح” باشد، کدامیک از این پست ها فصل خوبی برای کتاب برند این شرکت هستند؟

  • پست اول “به دلیل فرارسیدن فصل تابستان و گرمایی که با خود می آورد، تمامی کفش های تابستانی با 50 درصد تخفیف فروخته می شوند.”
  • پست دوم در مورد قدم زنی آرامش بخش در کنار ساحل با کفش های مخصوص مدیتیشن و پیاده روی است.
  • در پست سوم این متن نوشته شده است: “فروش فوری صندل ها با 50% درصد تخفیف!!!!”.

فصل های خوب برای بیان داستان برند آنهایی هستند که با سلامتی و روحیات سر و کار دارند. پست سوم فاقد هر گونه روح است. کاربر توجه کمی به این گونه پست های شلخته نشان می دهد چرا که ارتباطی با داستان برند نداشته و فقط به منظور فروش طراحی شده اند.
به عبارت دیگر، همه محتواها باید بیانگر داستانی باشند که همان استراتژی محتوا نامیده می شود. این کار محتوای شما را مرتبط با برند نگاه داشته و کمک می کند تا ارزش های برند خود را با مشتریان در میان بگذارید.
یک استراتژی خوب همچنین به پستها، آپدیت ها و دیگر فعالیت های آنلاین شما کمک خواهد کرد تا به اهداف کسب و کار خود دست بیابید. همانطور که گفته شد در صورت عدم وجود استراتژی، محتوا غیر مرتبط و نامنظم به نظر می آید. نتیجه این کار سردرگمی کاربر و خدشه دار شدن اعتبار برند است. اشکال دیگر این کار تولید محتوای کلیشه ای است. این کار بر سئو تاثیر گذاشته و محتوای شما در اقیانوس نتایج موتورهای جست و جو غرق خواهد شد.

اهمیت استراتژی در تولید محتوای منظم و هدفمند

داشتن استراتژی محتوا کمک خواهد کرد تا:

  • از ارزش های برند پشتیبانی کنید: با ارسال هر پست جدید کاربران متوجه می شوند جایگاه برند چیست.


  • ارزش برند را بالا ببرید: وجود استراتژی از ایجاد پست های بی مورد و غیر مرتبطی که ممکن است مخاطب از آنها خوشش نیاید جلوگیری خواهد کرد.


  • خاص باشید: استراتژی به شما کمک می کند تا خود را از دیگر رقبا متمایز کنید.

شاید از خود بپرسید فقط افرادی با دانش به خصوصی می توانند استراتژی تعیین کنند. اما خبر خوب اینکه هر کس می تواند این کار را انجام داده و نیازی نیست تا استراتژی مورد نظر خیلی رسمی باشد. باید به خود زمان کافی بدهید و ببینید اهداف شما چه هستند، باید ببینید که آیا محتوا را خودتان می خواهید تولید کنید یا تولید آن را بر عهده دیگران بگذارید، بعد باید از خود بپرسید که معیارهای موفقیت از نظر شما چه هستند.
استراتژی محتوایی که به خوبی تدوین شده باشد مناسب همه بودجه هاست. اهداف بزرگی دارد و همچنین برای هدف های کوچکتر با بودجه های کمتر هم قابل استفاده است.
به عنوان مثال، می توان یک ایده خوب را در یک ویدیوی کوتاه و با کیفیت به نمایش در آورد. حتی می توانید از استراتژی قدرتمند خود برای بازاریابی خودتان هم استفاده کنید. بگذارید ببینیم اپلیکیشن “Buffer” چگونه از این کار بهره برد.
این سرویس در ابتدا ابزاری بود که به کاربران توییتر کمک می کرد پست های خود را با برنامه منتشر کنند. قسمت اعظم آپدیت های آنان در شبکه های اجتماعی نکات کاربردی توییت کردن را به کاربران آموزش می داد. در ادامه این اپ به یک ابزار مدیریت و تحلیل شبکه های اجتماعی تبدیل شد و هدف کسب و کار آنان به “افزایش آگاهی عمومی از برند” تغییر کرد. به همین خاطر همه محتواها باید مطابق با هدف جدید تغییر پیدا می کردند.
استراتژی جدید آنان تمرکز بر تولید پست های امیدوار کننده و بلند پروازانه ای بود که طیف وسیعی از موضوعات را در شبکه های اجتماعی در بر می گرفت. مثلاً از چه نوع فونت ها و رنگ هایی می توان در عکس ها استفاده نمود تا آنها بیشتر به اشتراک گذاشته شوند. این محتواهای تحلیلی، آموزشی و ارزشمند بیشتر از راهنماهای خود سایت توییتر به اشتراک گذاشته شد و نام Buffer را بر سر زبان ها انداخت.
با چند برابر شدن به اشتراک گذاشته شدن پست های Buffer، اپ این سرویس هم بی نصیب نماند، محتوای آنها سبب شد کاربران ابزارشان را به عنوان یک ابزار چند پلتفرمی بشناسند. موفقیت Buffer نمونه ای عالی است برای آنکه چرا باید برای تولید یک استراتژی قوی محتوایی وقت گذاشت؛ ولی این اتفاق یک شبه نمی افتد.

معرفی قدم های استراتژی تولید محتوا

استراتژی محتوا شامل قدم های متفاوتی است، از آماده سازی و تولید محتوا گرفته تا سنجش و آزمایش آن. بگذارید دقیق تر به هر قسمت بنگریم.

  • تحقیق کنید: علایق و نگرانی های مخاطبین هدف و مشتریان خود را شناسایی کنید. برای این کار به ارزش های برند، اهداف، توانمندی ها و محتواهای کنونی نگریسته و آنها را با کار دیگر رقبا مقایسه کنید.
  • اهداف اولیه را تعیین کنید: هدف کسب و کار خود را معین کرده و ببینید با چه معیارهایی قرار است موفقیت محتوای خود را اندازه گیری کنید. آیا رشد کاربران برای شما اهمیتی دارد؟ جذب کردن آنها چه؟ نرخ تبدیل؟ و…
  • فهرست محتوا (Content Inventory) ترسیم کنید: فایل اکسلی از محتوای کنونی خود درست کنید. از پست های وبلاگ گرفته تا پست ها و ویدیوهای شبکه های اجتماعی. در این فایل متغیرهایی را بگذارید که با اهداف کسب و کارتان مثل نوع محتوا، لحن بیان، موضوع و… مرتبط هستند.
  • به دنبال شکاف های محتوایی بگردید: با توجه به فهرست محتوایی که تهیه کردید، به دنبال نقاط ضعف و قوت بگردید. آیا محتوا به شما در دست یابی به اهداف کسب و کار کمکی خواهد کرد؟ مخاطبین از کدام پست ها بیشتر خوششان می آید؟ کدام پست ها محبوب نیستند؟ آیا ترندی وجود دارد؟
  • تولید محتوا را آغاز کنید: قالب، لحن بیان و فرمت محتوا را تعیین کرده و آن را منتشر کنید. به نیازها و خواسته های مخاطبین توجه کنید. برای روزهای خاص سال (مثلاً تعطیلات نوروز) می توانید محتوای ویژه تولید کنید.
  • محتوای خود را آزمایش کنید و آنرا بسنجید: خاطرتان هست در چه مرحله ای اهداف اولیه و معیارها را تعیین نمودید؟ اکنون زمان استفاده کردن از آنها فرا رسیده است. از اینکه محتوای شما در حال کمک کردن به شما در دست یابی به اهداف کسب و کارتان است، اطمینان حاصل کنید.


ممکن است تاکنون با برخی از این قدم ها آشنا بوده یا در تولید محتوای خود به کار بسته باشید. در ادامه برای جمع بندی به شما توضیح می دهیم که برای استراتژی محتوای خود چه کارهایی را باید انجام دهید:

  • تحقیق در مورد ارزش های برند و اهداف کسب و کار و شناخت نقاط قوت
  • تحقیق در مورد رقبا
  • تحقیق در مورد مخاطبین هدف
  • انتخاب اهداف اولیه و معیارها
  • ترسیم فهرست محتوا و توجه به شکاف ها
  • سنجش و اندازه گیری موفقیت محتوای جدید


بسیار خب، اکنون نیازهای اولیه برای آغاز به کار ترسیم یک استراتژی محتوایی قوی می دانید. نگران نباشید می توانید در ادامه مسیر در استراتژی خود تغییرات ایجاد کنید. به ویژه اگر این تغییرات سبب کمک به شما در رسیدن به مخاطبین هدف و متمایز شدن از رقبا شوند. لطفاً مقاله بعدی که تولید محتوا هم راستا با ارزش های کسب و کار نام دارد را هم بخوانید.

به کمک استراتژی محتوای ارزشمند تولید کنید – زرافه