در این مقاله به پرسش های زیر پاسخ می دهیم:

  • تفاوت میان محتوای کوتاه و بلند چیست؟
  • چرا باید از هر دوی آنها استفاده کنم؟
  • چگونه می توانم میزان موفقیت محتوای خود را اندازه گیری کنم؟

تصور کنید باشگاهی ورزشی وجود دارد که در آن کارمندان می توانند تمرین کرده و حین ورزش غذاهای سالمی هم بپزند. مسئول باشگاه که علی نام دارد می خواهد با ساختن یک موزیک ویدیو، نحوه انجام حرکات ورزشی را به مردم نشان دهد. او با صرف هزینه ای زیاد و استفاده از کارگردان و بازیگران، ویدیو را تولید کرده و روی وب سایت قرار می دهد… ویدیو فقط یک بازدید گرفت!
به نظر شما کدامیک از جملات زیر صحیح و کدامیک غلط هستند؟

  • علی از اینکه مردم به موزیک ویدیویی این چنینی علاقه نشان خواهند داد اطلاع کامل داشت.
  • او می دانست بودجه اش به درستی خرج می شود.
  • او می دانست که ویدیویی تولید کرده است که در آن حرکات ورزشی به شیوه ای بامزه نمایش داده می شوند.
  • علی از اینکه مردم به راحتی می توانند ویدیوی او را پیدا کرده و به اشتراک بگذارند اطلاع کامل داشت.

علی به غیر از اینکه ویدیوی باکیفیتی درست کرده هیچ اطلاع دیگری نداشت! این بدین معنی است که او اول می بایست ویدیوی خود را به طور محدود و در یک کانال پرطرفدار آزمایش می کرد. بازاریاب های محتوای باهوش هر دو فرم محتوای کوتاه و بلند را ترکیب می کنند و سپس به کمک محتوای کوتاه، محتوای بلند را آزمایش می کنند.

آزمایش ایده اولیه برای تولید محتوا

یک روش خوب برای تولید محتوای مناسب، آزمایش ایده اولیه است. این کار به شما کمک می کند تا ببینید ایده شما مناسب کسب و کارتان هست یا نه. بعد از آن می توانید ایده را گسترش دهید. محتوای خود را در 3 سطح درجه بندی تصور کنید: مایکرو، پایه و هیرو؛ به عبارت دیگر از کوچک شروع کرده و به بزرگ برسید.
  • مایکرو: محتوایی که طول آن مختصر و مفید است. مثل آپدیت کردن استاتوس یا توییت کردن. از آنجا که تولید این نوع محتوا آسان و ارزان است، می توانید ویرایش های مختلفی از ایده خود را منتشر کرده و محبوب ترین را شناسایی کنید.
  • پایه: محتوایی که طولانی تر است مثل پست وبلاگ، خبرنامه یا ویدیو کلیپی کوتاه. وقتی که محبوب ترین محتوای مایکروی خود را شناسایی کردید، باید به کمک این روش آنرا آزمایش کنید.
  • هیرو: این نوع محتوا طولانی و جذاب است، مانند فیلم، سریال و اپلیکیشن. پس از اینکه ایده شما به شدت محبوب شد باید به این سمت محتوای خود را سوق دهید.

کمپانی تولید بستنی Chobani با دنبال کردن این الگو ایده خود را با آزمایش کردن در مسیر از کوچک به بزرگ گسترش داد. آنها چارت تبدیل مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن بستنی را در وب سایتشان قرار داده و آنرا به شبکه های اجتماعی خود لینک کردند. این ایده بسیار محبوب شد و آنها تصمیم گرفتند این ایده را گسترش دهند. آنها طرز تهیه بستنی را با قرار دادن محصول خود در تصویر تبلیغ در وب سایتشان قرار دادند سپس محتوا را به کمک سایت Pinterest ارتقا بخشیدند.
طرفداران استقبال خیلی خوبی از این کار کردند، بنابراین Chobani ایده خود را گسترش داد و بخشی از وب سایت خود را به آشپزی اختصاص داد. اگر همانند Chobani قصد گسترش ایده خود را دارید، باید موفقیت آن در طی مسیر را اندازه گیری کنید. افزایش فالوئرها و لایک ها ممکن است به شما اعتماد به نفس بدهند، اما با توجه به این 4 عامل می توانید ارزش واقعی محتوای خود را اندازه گیری کنید:

  • اشتراک گذاری ها: تعداد به اشتراک گذاشته شدن پست ها میزان جذابیت و سرگرم کنندگی محتوا را نشان می دهند.
  • کامنت ها: کامنت ها را بررسی کنید. آیا کاربران معمولاً در مورد موضوعی مشترک سؤال می پرسند؟ می توانید محتوایی تولید کنید که به این پرسش پاسخ دهد؟
  • لیدها: ببینید محتوای تولیدی چه تعداد لید برای شما به همراه می آورد. آیا محتوای تولیدی، کاربران را وادار به آن کاری که شما مد نظرتان است می کند؟
  • فروش: چه مقدار از درآمد فروش حاصل محتوای تولیدی بوده است؟ مطمئن شوید محتوایی که تولید می کنید کاربران را تشویق به خرید محصول شما می کند.

می توانید تعداد به اشتراک گذاری ها و کامنت های محتوا را به کمک یک فایل اکسل به طور دستی ردیابی کنید. یا اینکه از ابزارهای این کار مانند Sprout Social, Topsy, Social Mention یا Crimson Hexagon استفاده نمایید. برای آمارگیری تعداد لیدها و میزان فروش هم از ابزارهایی مثل Google Analytics, KISSmetrics و Mixpanel استفاده کنید. در کنار تعیین اهداف بلند مدت مانند افزایش لید و فروش، می توانید اهداف کوتاه مدت محتوایی هم معین کنید. با این کار محتوا به شما در گسترش کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

هدف گذاری

زمانی که به مشتریانم فکر می کنم اولین چیزی که به ذهنم خطور می کند:

  • برآورده کردن نیازهای آنان است
  • دیدگاه آنها در مورد کمپانی من است
  • آموزش نحوه استفاده از محصول من است

چه عاملی سبب می شود شب ها خوابتان نبرد؟

  • کار 20 نفر را انجام می دهم
  • نظرات منفی که برند من دریافت کرده یا ممکن است دریافت کند
  • روزی که مشتریانم واقعا عملکرد کمپانی من و محصولاتم را بفهمند

اگر می توانستید یک ویدیو برای ارتقای برند خود تولید کنید، موضوع آن چه می بود؟

  • نشان دادن دفتر کاری و اینکه کار کردن در شرکت من چقدر لذت بخش است
  • به مردم هدف واقعی کمپانی و اعتقادات آن را نشان می دادم
  • تولید یک ویدیوی جالب با موضوع “نحوه استفاده از …” در مورد یکی از محصولاتم

اگر می توانستید یک تیم جدید به کمپانی خود اضافه کنید کدام تیم را انتخاب می کردید؟

  • منابع انسانی
  • روابط عمومی
  • خدمات مشتریان

اگر پاسخ های شما هم همانند پاسخ های ما آخرین گزینه است، بنابراین می بایست برای شروع محتوایی تولید کنید که نحوه استفاده از محصول را به مشتری آموزش می دهد.
مقالات بعدی در زمینه تولید محتوای ارزشمند، به کمک استراتژی محتوای ارزشمند تولید کنید و محتوایی تولید کنید که هم راستا با ارزش های کسب و کار شماست نام دارند؛ لطفاً آنها را مطالعه کنید.

قبل از صرف زمان و هزینه محتوای خود را آزمایش کنید – زرافه