در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • قبل از ورود به بازارهای جهانی، باید چه چیزهایی را در مورد ارسال کالای بین المللی (International Shipping) بدانم؟
  • منظور از شرکای لجستیکی ثالث (3rd Party Logistics Partners) چیست وآنها چگونه می توانند به من کمک کنند؟
  • چگونه شریک لجستیکی مناسب را برای کسب و کارم پیدا کنم؟


مهران عاشق ورزش دوچرخه سواری است. او نه تنها پخش زنده تمام مسابقات را دنبال می کند، بلکه خودش هم دوچرخه سوار حرفه ای بوده و در بسیاری از مسابقات شرکت می کند. او حساب یک شرکت تولید کننده دوچرخه های مسابقه ای معروف را در اینستاگرام دنبال کرده و محصولات آن شرکت را خیلی می پسندد. مهران به تازگی متوجه می شود این کمپانی ارسال دوچرخه به ایران را آغاز کرده است، به همین خاطر به شدت خوشحال می شود!
او سریعاً به وب سایت آنها مراجعه کرده تا دوچرخه ای را که مدت ها می خواست سفارش دهد. او دوچرخه را به سبد خرید اضافه می کند اما همین که به مرحله پرداخت می رسد دودل می شود. کمپانی فقط به 2 صورت کالا را ارسال می کند و مهران نمی داند کدام گزینه را انتخاب کند. به نظر شما کدام یک از گزینه های زیر برای مهران مناسب تر است؟

  • هزینه ارسال فوری کالا را که تقریباً با قیمت دوچرخه برابری می کند بپردازد.
  • هزینه ارسال معمولی را که کمتر است بپردازد ولی دوچرخه 4 ماه بعد به دست او می رسد.
  • بی خیال سفارش دوچرخه از این سایت شود.

همانطور که می بیند هیچ کدام از 2 گزینه ارسال کالا مناسب نیستند، مهران دوست ندارد هم قیمت دوچرخه برای ارسال آن هزینه کند و از طرفی هم فکر می کند 4 ماه زمان بسیار طولانی برای انتظار است. مهران ناامید شده و بی خیال خرید دوچرخه از این سایت می شود که تصمیمی کاملاً منطقی است.

توجه به موارد لجستیکی

گسترش تجارت الکترونیک به بازارهای بین المللی می تواند به رشد کمپانی کمک کرده و منجر به افزایش فروش شود، اما برخورد با مسائل لجستیکی این گسترش می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مشتریان دوست دارند کالاهایی را که سفارش داده اند را با هزینه ارسال مناسب و به سرعت دریافت کنند. آنها همچنین با وسواس نحوه ارسال کالا را انتخاب می کنند تا کالا در شرایط عالی به دستشان برسد. (اگر دوچرخه در حالت له شده و به شکل آهن پاره به دست مهران برسد دیگر نمی تواند کاری کند!).
حتی اگر مشتری محصول را از کشور دیگری هم سفارش دهد باز هم دوست دارد تا خدمات رسانی به بهترین نحو انجام شود. به همین دلیل باید برای سفارش های بین المللی برنامه داشت و همیشه برای بازارهای جهانی خود کالاهای با کیفیت عرضه کرد. ورود به بازارهای جهانی یعنی مواجه شدن با قوانین گمرکی پیچیده و مالیات های مختلف؛ اینجاست که یک شریک لجستیکی ثالث (3PL) می تواند کمک زیادی به ما بکند.
شرکت هایی مثل FedEx, DHL, UPS و غیره می توانند به خوبی از پس پیچیدگی های ارسال محصول به دیگر کشورها مثل واردات (ارسال از طرف کمپانی به شما) و صادرات (ارسال از سمت شما به بازارهای بین المللی) برآیند. فرض کنید مهران دوچرخه را از آن سایت فروش دوچرخه سفارش می دهد، بعد از سفارش شرکت 3PL دوچرخه را از کمپانی تحویل می گیرد. (بعضی از این شرکت ها محصولات را در انبار خود نگه داری می کنند، این کار روند ارسال محصول را سریعتر می کند).
سپس آن شرکت تمام مراحل ارسال و کاغذبازی دوچرخه (از جمله گمرک، حق الزحمه و مالیات) را انجام می دهد. در نهایت به کمک شرکایی که دارد یا کارمندانش دوچرخه را صحیح و سالم به دست مهران می رساند. شرکت های لجستیکی ثالث پروسه ارسال کالا را آسان تر می کنند چراکه قوانین واردات یا صادرات و همچنین لیست کالاهای ممنوعه برای بعضی از کشورها را می دانند. حتی به کمک آنها می توان روند سفارشات را اتوماتیک نموده و از اینکه محصولات به موقع و سالم به دست مشتری می رسند اطمینان حاصل کرد.

مزایای استفاده از شرکای لجستیکی برای ارسال کالا

کمک گرفتن از شرکت های لجستیکی ثالث نکات مثبت زیر را به همراه دارد:

  • هدر رفتن کمتر زمان و استرس کمتر: این شرکت ها تمام امور مربوط به مالیات، گمرکات، تعرفه ها و دیگر کارهای زمانبر و لجستیکی را انجام می دهند.
  • صرفه جویی در هزینه های کلی: هزینه های عملیاتی پایین آمده و زمان کمتری صرف مسائل لجستیکی می شود.
  • کاهش هزینه های ارسال: آنها سر قیمت ارسال کالا مذاکره می کنند که این کار منجر به صرفه جویی در هزینه ارسال خواهد شد.
  • گسترش سریع: اگر تمرکز شما بر فروش ها فصلی/چرخه ای است به کمک این شرکت های می توانید فروش خود را افزایش دهید.

می توانید هم از شرکت های لجستیکی ثالث درون کشور خود و هم شرکت هایی که در دیگر کشورها مستقر هستند استفاده کنید. همه چی بستگی به هدف شما در بازار جدید دارد. قبل از انتخاب شریک در مورد اعتبار و سابقه آنها تحقیق کنید. اما به غیر از این 2 باید فاکتورهای دیگری را هم در نظر بگیرید:

  • محصولات از کدام کشور ارسال می شوند؟
  • آیا در کشور مبداء 3PL معتبر وجود دارد؟
  • محصولات به کدام کشور ارسال می شوند؟
  • آیا 3PL در آنجا هست که خدمات را سریع تر اما با قیمت پایین تر ارائه کند؟

سپس به قابلیت هایی که شریک لجستیک در اختیار قرار می دهد (از جمله بیمه و ره گیری محصول) دقت کنید. ببینید سیستم ره گیری کالای آنها چگونه است و همچنین در صورت بروز مشکل در ارسال کالا، چگونه کار مشتری را راه می اندازند. در این بین مشتریان را فراموش نکنید. مشتریان هم انتظارات خود را از ارسال کالا دارند، ببنیید آیا 3PL که انتخاب کرده اید می تواند به نیازهای مشتریان پاسخ بدهد یا نه.
مهم ترین فاکتور در انتخاب شریک لجستیک مناسب برای کسب و کار، مقایسه قابلیت های آنها در ازای پولی که دریافت می کنند است.
ببینید مشتری به طور متوسط چقدر برای یک سفارش هزینه کرده و 3PL در ازای ارسال آن چقدر هزینه می گیرد؟ این اطلاعات به شما کمک می کنند تا نه تنها شریک مناسب را پیدا کنید، بلکه برای ارسال کالا به مشتریان تخفیف هم در نظر بگیرید.
مثلاً فرض کنید کمپانی دوچرخه سازی به ازای ارسال کالا به کمک شریک ثالث، 100 هزار تومان هزینه ارسال می گیرد. بنابراین اگر مهران بخواهد دستکش مخصوص دوچرخه سواری که 50 هزار تومان قیمت دارد سفارش بدهد نه برای او و نه برای کمپانی مقرون به صرفه نیست. اما کمپانی می تواند برای آنکه مهران را تشویق به خرید کند، به او بگوید که در صورت سفارش بیش از 100 هزار تومان محصولات را به طور رایگان ارسال می کند. در این حالت کمپانی باید 100 هزار تومان هزینه ارسال را بپردازد اما در ازای آن 50 هزار تومان هم سود کرده است. (اگر مهران هیچ کالایی سفارش نمی داد سودی عاید کمپانی نمی شد).
همچنین محاسبه کنید که به ازای هر فروش چه میزان عاید شما شده و چه مقدار سهم 3PL خواهد بود. اگر سود آن کم بود، قیمت کالاها را افزایش دهید تا هزینه ارسال جبران شود. همچنین ببینید وزن و سایز محصولات چه تأثیری بر قیمت های 3PL خواهند گذاشت. آیا شریک قیمت ها را بر اساس وزن آنها محاسبه کرده یا بر اساس سایز آن قیمت ها را گرد می کند؟ این کار به شما کمک خواهد کرد تا برای سفارشات بیشتر تخفیف در نظر بگیرید.
وقتی فروش بین المللی خود را افزایش داده و کسب و کار خود را گسترش دادید، بخش هایی از پروسه ارسال محصول به کمک شریک را خودتان انجام دهید. می توانید قسمت هایی را که 3PL انجام می دهد و از شما هزینه می گیرد را خودتان انجام داده و در هزینه ها صرفه جویی کنید. با در دست گرفتن بعضی از المان های ارسال کالا به طور تدریجی، هم در هزینه های کسب و کاری خود صرفه جویی کرده اید و هم قدرت خرید مشتریان را زیادتر کرده اید. در نگاه اول ارسال بین المللی می تواند کاری پیچیده به نظر برسد، اما به کمک لیست زیر می توانید میزان آمادگی خود را بسنجید:

  • تصمیم گیری در مورد بازارهای بین المللی که قرار است در آنها فعالیت کنید.
  • تحقیق در مورد انتظارات مشتریان آن بازار در خرید اینترنتی.
  • تحقیقات در مورد شرکای لجستیکی ثالث بازار محلی و بررسی امکان همکاری با آنها برای اهداف بین المللی.
  • پیدا کردن شرکای لجستیکی با سابقه و اعتبار درخشان در بازارهای بین المللی.
  • رقبا از کدام شرکای لجستیکی استفاده می کنند؟
  • مقایسه قیمت گذاری 3PL های مختلف بر اساس وزن کالا، تعداد ارسال، قابلیت های ره گیری کالا وغیره.

بسیار خوب، با استفاده از لیست فوق میزان آمادگی خود برای شروع ارسال بین المللی کالا را اندازه گیری کردید. در قدم بعد باید شرکای تجاری ثالث مناسب را پیدا کرده و به کمک مقایسه شریکی که از بقیه بهتر است را برای همکاری انتخاب کنید.
توصیه می کنیم برای آگاهی هر چه بیشتر در مورد نحوه ورود به بازارهای جهانی، مقالات کسب و کار خود را با ورود با بازارهای جهانی رشد دهید و تنوع روش های پرداخت آنلاین در بازارهای جهانی را مطالعه کنید.

به کمک شریک مناسب کالای خود را به سراسر جهان ارسال کنید – زرافه