در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • فروش برق آسا (Flash Sale) چیست؟
  • چطور می توانم از فروش برق آسا در بازاریابی ام استفاده کنم؟
  • چگونه فروش برق آسایی مؤثر داشته باشم؟


تصور کنید فرشید با اشتیاق زیادی در حال تماشای سریال تلویزیونی محبوب خود است. پس از مدتی، صداهای عجیب و غریبی از سمت تلویزیون به گوش می رسند، فرشید متوجه می شود آن صداها از طرف شخصیت تلویزیونی نبوده بلکه مشکل از بلندگوهای تلویزیون است! از آنجا که دیگر قسمت های تلویزیون به خوبی کار می کنند فرشید فکر می کند که خرید تلویزیون جدید نمی تواند کاری عاقلانه باشد. تا اینکه هنگام پخش پیام های بازرگانی، تبلیغ فروش تلویزیون توجه فرشید را به خود جلب می کند به طوری که او مجاب می شود تا همان لحظه تلویزیون را از اینترنت سفارش دهد.
به نظر شما کدامیک از تبلیغ های زیر فرشید را مجاب کرد تا او تلویزیون نو بخرد؟

  • تبلیغ یک تلویزیون 40 اینچی که برچسب قیمت آن مثل فروشگاه ها بود.
  • آفر مدت دار یک تلویزیون 40 اینچی که در آن این متن نوشته شده بود: “50% تخفیف فقط تا پایان امروز.”

بله، تبلیغی فرشید را مجاب کرد تا تلویزیون بخرد که پیشنهادی برای فروش فوق العاده در مدت زمان محدودی در نظر گرفته شده است. به تبلیغاتی که اینگونه هستند فروش برق آسا (Flash Sale) گفته می شود. به عبارت دیگر مشتری را وسوسه می کنند تا قبل از تمام شدن زمان پیشنهاد ویژه محصول یا سرویس را بخرد.

مزیت های فروش برق آسا

فروش برق آسا روشی بسیار عالی برای افزایش آگاهی عمومی برند، افزایش مشتریان و بالا بردن سوددهی در مدت زمانی کوتاه می باشد. فروش برق آسا اما فراتر از فروش محصول با تخفیف زیاد است. یک فروش برق آسای خوب بخشی از پلن بازاریابی بوده و برای قبل، هنگام و بعد از خرید هم برنامه دارد. برای انجام فروش برق آسا باید در مورد چگونگی انجام دادن آن اطلاعات کسب کنید. بسیاری از فروش های برق آسا به صورت پیشنهاد های زمان دار تخفیف خورده یا انحصاری انجام می شوند.
در نوع پیشنهاد ویژه زمان دار محصول با تخفیف زیاد برای فروش قرار داده می شود. بعد از تمام شدن پیشنهاد ویژه نیز مشتریان می توانند محصول را با قیمت عادی آن بخرند. در نوع انحصاری اما محصول را فقط برای مدت زمان مخصوصی می توان خرید و پس از تمام شدن زمان آفر محصول برای خرید در دسترس نخواهد بود.
فروش های برق آسا در تمامی مراحل توسعه یک کسب و کار می توانند به آن کمک کنند. اگر برند جدید باشد، لانچ کردن محصول به کمک فروش برق آسا می تواند شیوه ای عالی برای فروش محصول باشد. اما اگر مدتی است که از تأسیس برند می گذرد می توان به کمک فروش برق آسا فروش را بیشتر کرد. برای اینکه بفهمیم کدامیک از محصولاتمان برای فروختن در فروش برق آسا مناسب تر هستند، باید ببینیم قرار است محصول را به چه کسی بفروشیم: مشتریان جدید یا مشتریان فعلی.
اگر قرار است محصول را به مشتریان جدید بفروشیم، می توانیم به کمک این روش محصولات مازاد و فصلی ای را که در انبارها فروش نرفته و تولید آنها نیز هزینه بر است سریعاً بفروشیم و کمی از سرمایه را برگردانیم. یا اینکه می توانیم محصولات پرطرفداری را که هزینه تولید آنها پایین است و به صورت فله ای تولید می شوند به کمک فروش برق آسا به سرعت بفروشیم.
یک روش بسیار خوب برای اینکه مشتریان جدید را تشویق کنیم تا محصولات را سفارش دهند، قرار دادن پرفروش ترین و معروف ترین محصولات در لیست آفر فروش برق آسا است. از سوی دیگر می توان از طریق فروش برق آسا توجه مشتریان فعلی را جذب کنیم و محصولاتی را که در وب سایت بازدیدهای زیادی داشته اند اما سفارش داده نشده اند را بفروشیم.
بازاریابی مجدد (Remarketing) – که نمایش دادن تبلیغ به کاربرانی است که قبلاً از سایت ما دیدن کرده اند و اکنون در حال بازدید از سایت های مشابه هستند – می تواند مشتریانی را که قبلاً محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده اند اما سبد خرید خود را ترک کرده اند مناسب باشد. با این کار می توان به آنها خبررسانی کرد که محصولات مورد نظر آنها تخفیف خورده اند.

چگونه فروش برق آسا ترتیب دهیم؟

برای ترتیب دهی یک فروش برق آسای مؤثر می بایست موضوع را هیجان انگیز کنید و بر فاکتورهایی مثل کم بودن موجودی انبار یا ارسال سریع آنها تأکید کنید. برای آنکه کاری کنید تا مشتری فوراً محصول را سفارش دهد شمارش معکوسی در صفحه محصول یا زیر آن قرار دهید تا قبل از تمام شدن آن سفارش داده شود. همچنین می توانید موجودی انبار را هم قرار دهید تا مشتریان بفهمند چه تعداد از محصولات باقی مانده اند.
اگر برای رساندن محصول به دست مشتری ارسال سریع یا رایگان را در نظر گرفته اید، مطمئن شوید که درباره این موضوع به مشتری اطلاع رسانی کرده اید. اگر مشتریان بدانند پس از ثبت سفارش، محصول 2 روزه به دستشان خواهد رسید انگیزه شان برای کلیک کردن بر روی دکمه خرید چند برابر خواهد شد. قبل از آنکه کاربران شمارش معکوس محصولات یا اطلاعات سفارش محصول را ببینند، باید اول مطلع شوند که فروش برق آسا ترتیب داده اید. اینجاست که بازاریابی ایمیلی می تواند کمک کننده باشد.
اگر برند شناخته شده ای هستید، می توانید دکمه های فراخوانی (CTA) را به سایت خود، بازاریابی شبکه های اجتماعی و همچنین تبلیغات اینترنتی اضافه کرده و مردم را تشویق کنید تا در خبرنامه سایت ثبت نام کنند تا در جریان جدیدترین اخبار و تخفیفات ویژه قرار بگیرند. اگر برندتان جدید است می توانید تبلیغات خود را به نحوی انجام دهید تا کاربران به صفحه فرود (Landing Page) سایت راهنمایی شوند و در آن صفحه دکمه فراخوانی قرار دهید و از کاربران بخواهید تا در خبرنامه ثبت نام کنند و آخرین خبرها، آپدیت ها، تخفیفات و غیره را دریافت کنند.
بعد از آنکه لیستی از آدرس ایمیل مشتریان درست کردید، از طریق ارسال 3 ایمیل مشتریان را در جریان فروش برق آسای خود قرار دهید. ایمیل اول زمان شروع پیشنهاد ویژه را به اطلاع مشتریان رسانده و فوق العاده بودن این رویداد را تأکید می کند. به عنوان مثال: “پرفروش ترین تلویزیون فروشگاه اکنون با تخفیف ویژه برای فروش قرار گرفته است.”
ایمیل دوم بر روی قیمت تمرکز کرده و تاریخ تمام شدن تخفیف را به اطلاع مشتری می رساند. مثلاً می توان چنین متنی برای آن در نظر گرفت: “پرفروش ترین تلویزیون ما با 50 درصد تخفیف به فروش می رسد. پیشنهاد ویژه روز جمعه خاتمه می یابد.” ایمیل سوم بر روی کم بودن موجودی محصول و فوریت فروش تأکید می کند. متن تبلیغ ما اینگونه می شود: “فروش ویژه امروز تمام می شود و فقط چند تلویزیون دیگر باقی مانده. این فرصت استثنایی را برای خرید کردن از دست ندهید.”
همچنین می توانید به کمک شبکه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی مردم را در جریان فروش برق آسای خود قرار دهید و با افزایش آگاهی عمومی مردم را هیجان زده کنید. با ارسال چندین پست در شبکه های اجتماعی به مشتریان نشان دهید که آفرهای خوبی در پیش خواهید داشت. مثل ایمیل ها، باید در این پست ها بر روی فوری بودن و زمان پایان فروش، تخفیف یا حراجی تمرکز کنید. همچنین باید تأکید کنید که چرا محصولات شما عالی هستند.
تبلیغات در گوگل، تبلیغات نمایشی و تبلیغات پولی در شبکه های اجتماعی می توانند فورش برق آسای شما را ترویج دهند. همچنین دکمه های فراخوانی (CTA) را هم قرار دهید تا بر فوریت تخفیف تأکید مضاعفی شود. مثلاً می توانید اینطور بگویید: “50% تخفیف فقط امروز. همین حالا بخرید.” همچنین دوباره بازاریابی را که چند سطر بالاتر به آن اشاره کردیم فراموش نکنید. به کمک آن می توان کاربرانی را که از سایت شما بازدید کرده اند اما در خبرنامه ثبت نام نکرده یا شما را در شبکه های اجتماعی دنبال نکرده اند جذب کنید.

نکات لازم برای انجام یک فروش برق آسای موفقیت آمیز

برای انجام یک فروش برق آسای موفقیت آمیز باید مواظب باشیم تا دچار اشتباهات رایج نشده و همیشه آمادگی رویارویی با مشکلات احتمالی ای که ممکن است در مسیر به آنها برخورد کنیم را داشته باشیم. برای شروع اول واحد مرسولات خود را چک کنید؛ مطمئن شوید که این واحد توانایی مدیریت کردن افزایش ناگهانی سفارشات مردم را دارد. اگر فکر می کنید که ارسال کالا طول خواهد کشید، همان ابتدا به مشتریان بگویید تا بعداً آنها غافلگیر و آزرده خاطر نشوند.
در بیش از 45 درصد از موارد، محصولات سریعتر از انتظارات فروشنده به فروش می رسند و انبار خالی می شود. بنابراین موجودی انبار خود را چک کنید و با تحقیقات گسترده میزان تقاضا را بسنجید.
نباید کاری کنید که در نهایت با انباری خالی از کالا مواجه شوید یا همه کالا ها را فروش نرفته در انبار نگه دارید. اگر موجودی کالا تمام شد به طور مرتب با مشتریانی که نتوانستند کالا را به موقع سفارش دهند در تماس باشید و به آنها بگویید که چه زمانی کالاها موجود خواهند شد و آنها می توانند مجدداً سفارش دهند.
همچنین باید سایت خود را طوری تنطیم کنید تا هنگام هجوم حجم انبوهی از مشتریان برای خرید کردن از فروش برق آسا کرش نکند. بنابراین زمان بارگذاری سایت را بررسی کنید و با همکاری با تیم فنی خود مطمئن شوید که سرورها توانایی اداره کردن ترافیک عظیم کاربران را دارند. همچنین بهتر است درگاه های خرید و بانک هایی که با آنها همکاری می کنید را در جریان فروش برق آسای خود قرار دهید تا آنها هم آماده باشند و مردم مشکلی از بابت پرداخت هزینه نداشته باشند.

آیا برای انجام یک فروش برق آسای فوق العاده آماده اید؟

فروش برق آسا ممکن است فقط برای مدت محدودی طول بکشد، اما برای آماده شدن برای انجام آن کارهای زیادی را باید انجام دهیم. خبر خوب این است که با ترتیب دهی یک فروش موفقیت آمیز زمان و هزینه صرف شده را جبران می کنیم. برای ترتیب دهی یک فروش برق آسای محشر باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • می دانید که قرار است چه نوع فروش برق آسایی را انجام دهید (مدت دار یا انحصار گونه).
  • می دانید که کدام مشتریان را می خواهید هدف قرار دهید (مشتریان جدید یا فعلی).
  • آدرس ایمیل مشتریان را می دانید.
  • واحد مرسولات فروشگاه شما توانایی مدیریت کردن افزایش ناگهانی سفارشات مردم را دارد.
  • میزان تقاضای مردم را بررسی کرده و حساب انبار را دارید.
  • وب سایتی دارید که با هجوم کاربران و افزایش بی سابقه ترافیک کرش نخواهد کرد.


تبریک می گوییم، شما برای انجام یک فروش برق آسای عالی آماده هستید. در قدم بعدی متن مناسب لندینگ پیج ها، ایمیل ها، تبلیغات و پست های شبکه اجتماعی را تدوین کنید. در ادامه از شما دعوت می شود مقالات چند نکته مهم برای فروش آخر سال و چگونه برای رویدادهای آخر سال بازاریابی کنیم را مطالعه کنید.

با تکنیک برق آسا برای افزایش سریع نرخ تبدیل آشنا شوید – زرافه