در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ می دهیم:

  • چطور می توانم به کمک شوخ طبعی با مخاطبینم ارتباط برقرار کنم؟
  • با چه تکنیک هایی می توانم شوخ طبعی را چاشنی بازاریابی خود کنم؟
  • چگونه از شوخ طبعی به درستی استفاده کنم؟


از قدیم گفته اند خنده دوای هر دردی است؛ اگر بازاریاب هستید خنداندن یکی از بهترین روش ها برای پیام رسانی به مخاطبین هدف است. اگر قصد دارید کمپین تبلیغاتی جدیدی به راه اندازید یا سخنرانی کنید، به کمک شوخ طبعی می توانید با مخاطبین خود ارتباط خوبی برقرار کنید، به این دلیل که خندیدن حالت دفاعی افراد را کمتر کرده و آنها را پذیرای دریافت نظرات و ایده ها می کند. حافظه انسان نیز لحظات خنده دار را به عنوان خاطرات مثبت در خود ذخیره می کند، بنابراین اگر مطلب خود را به شکلی خنده دار تعریف کنید در خاطره مردم ثبت خواهد شد. بگذارید با مثال این مورد را نشان دهیم.
مدیر ارشد بازاریابی یک کمپانی لوازم آرایشی در حال سخنرانی با موضوع رشد فروش رژلب است و می خواهد لابلای نمایش اسلایدها، کمی هم مزاح چاشنی کار کند. به نظر شما کدامیک از نمودارهای زیر برای خاطره انگیز کردن سخنرانی او بهتر است؟

نمودار 1:

نمودار 2:
استفاده از شوخ طبعی در کمپین های تبلیغاتی

نمودار دوم خیلی بهتر است. اگرچه اطلاعات هر دو نمودار یکی است اما در نمودار دوم شکل رژلب ها در ذهن مخاطبین ماندگار خواهد شد و راحت تر با آن ارتباط برقرار می کنند. می شود به کمک طنز موقعیتی، استفاده از مدل هایی با ظواهر عجیب و غریب، نشان دادن واقعیت های عیان و کاملاً قابل فهم بصورت طنزگونه و بازی با کلمات طنز ایجاد کنیم. با این کار احتمال اینکه کسب و کار خود را در ذهن مخاطبین ماندگار کنیم بیشتر می شود. مثلاً سایت Hotels.com به کمک تبلیغات طنز گونه میزان ترافیک سایت خود را 30 درصد زیادتر کرد.
استفاده از طنز فقط مختص کمپین های تبلیغاتی نیست؛ بلکه ابزاری عالی برای داستان سرایی است که می توانید در تمام بازاریابی ها خود، شبکه های اجتماعی یا پست های وبلاگ استفاده کرده تا مخاطبین را درگیر خود کنید.

راهنمایی برای چاشنی کردن طنز به تبلیغات

اولین قدم برای درست کردن یک داستان طنزگونه، پیدا کردن یک سناریوی خنده آور است. باید در داستانی که قرار است برای کمپین بازاریابی خود تعریف کنید، عنصر خنده داری را پیدا کرده و روی آن تمرکز کنید. می توانید یک کاراکتر خیالی با خصوصیاتی عجیب و غریب طراحی کنید. مثلاً می توانید از حیوانات استفاده کرده و به آنها خصوصیات انسان ها را ربط دهید (مثلاً حیوانی که حرف می زند، فکر می کند و …). بعد از آنکه عنصر طنز گونه را پیدا کردید، عناصر دیگری را که فکر می کنید مردم با دیدن آنها خنده شان می گیرد را پیدا کنید و به داستان اضافه کنید. فراموش نکنید از طنزهای سخیف و زننده در تبلیغات خود استفاده نکنید تا نتیجه عکس ندهد.
بعد از این کارها ببینید چطور قرار است کاراکتر خیالی خود را در موقعیت طنز قرار دهید و نحوه راه رفتن و صحبت کردن او را مشخص کنید. نکته مهم این است که ثبات طنز را در تمام قسمت ها حفظ کنید و از منطق دور نشوید، با این کار داستان قابل باور و ارتباط برقرار کردن با آن آسان تر خواهد شد. به پیام بازاریابی خود مثل یک شاه بیت (Punchline) نگاه کنید، باید داستان سرایی کنید و در آخر با یک جمله استثنایی توجهات را به خود جلب کنید.
طنز تماماً به شرایط بستگی دارد؛ خصوصاً وقتی که می خواهید از آن در بازاریابی خود استفاده کنید. یک جوک تنها وقتی خنده دار خواهد بود که در زمان و مکان درست و برای مخاطبین درست تعریف شود. به همین خاطر مطمئن شوید که طنز خود را به موقع بیان کرده و از اینکه برای مخاطبین مناسب بیان شده است اطمینان حاصل کنید. همچنین پیشنهاد می شود از طنزهای سیاسی خودداری کنید.
شوخ طبعی خصوصیت شماره یک اکثر تبلیغاتی است که نرخ بازدید بسیار بالایی دارند، اما قبل از شوخ طبعی باید در مورد مخاطبین تحقیق کنید و طنز مناسب را برای آنها بیان کنید. مثلاً بعضی جوک ها هستند که با تعریف کردن آنها حس خنده دار بودن آنها از بین می رود و برعکس.
حال که دیدید چطور می شود به کمک شوخ طبعی با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید، با انجام یک آزمایش خواهید دید که آیا برای این کار آماده اید یا نه؟ برای این کار به سؤالات زیر پاسخ دهید:

آیا صدای برند شما روزمره و محاوره ای است؟

  1. بله
  2. خیر

دوست دارید چطور خود را به مخاطبین معرفی کنید؟

  1. مثل یک دوست
  2. مثل یک فرد رسمی

محصول یا سرویس خود را چگونه توصیف خواهید کرد؟

  1. بامزه و بازیگوش
  2. رک گو و سودمندگرا

مخاطبین هدف شما چگونه هستند؟

  1. مدرن و تندمزاج
  2. سنتی

مشتریان برای چه از شما خرید می کنند؟

  1. به دلیل تجربه درگیر کننده
  2. محصولات/خدمات قابل اطمینان


اگر پاسخ تمامی سؤالات فوق را گزینه اول انتخاب کرده اید: به دلیل لحن صدای بامزه و روزمره ای که دارید، می توانید از طنز در تمامی بخش های بازاریابی خود استفاده کنید. برای شروع یک عنصر خنده دار را در برند خود انتخاب کرده و ببینید به چه روش هایی می توانید از آن در بازاریابی های خود استفاده کنید.
اگر پاسخ تمامی سؤالات فوق را گزینه دوم انتخاب کرده اید: از آنجا که ماهیت برند شما کمی رسمی و خشک است استفاده از طنز در همه بخش های بازاریابی کار درستی برای پیام رسانی صحیح نخواهد بود. اما با این وجود باز هم می توانید در بعضی قسمت ها از طنز استفاده کنید؛ مثلاً وقت سخنرانی یا ارسال مطلب در شبکه های اجتماعی می توانید آن چهره شوخ طبع برندتان را به دیگران نمایش دهید.



چطور میتوانیم به کمک طنز پیام رسانی مؤثری انجام دهیم؟ – زرافه