مطالبی که در زیر آمده است، تحلیل شخصی نویسنده است و وب سایت ارز دیجیتال صحت مطالب مندرج در این مقاله را تایید یا رد نمی کند.

بلاک چین علاوه بر سرمایه گذاری در زمینه های دیگری هم کاربردی است و می تواند برای بهبود فضاهای مختلف دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
قبلا این را گفته ام که بلاک چین فقط برای سرمایه گذاری نیست، باز هم می گویم… اصلا «بیت‌کوین را فراموش کنید! اصل قضیه، بلاک‌چین است…»

چند وقت پیش در وب سایت OpenSource مقاله ای به چشمم خورد که کاربردهای بلاک چین را یادآوری می کرد. هر چند محتوی این مقاله جدید نبود، اما مطالعه آن به نوبه خود ارزش داشت:
به خاطر ندارم که اولین بار، کِی نام بلاک چین را شنیدم. البته، خوب یادم است که دقیقا از کِی به بعد بیشتر نام آن به گوشم خورد!
این روزها بیشتر نام بلاک چین را می شنویم، و به لطف نوآوری های گوناگونی که در دنیا متولد شده اند، بیشتر با کاربردهای آن آشنا می شویم.
تا چند وقت پیش، همه فکر می کردند بلاک چین فناوری است که فعالیت های بیت کوین در بستر آن صورت می گیرد. اما امروزه در میان اخبارها اتفاقات جالب تری به چشم میخورد که همه از پتانسیل های بلاک چین استفاده کرده اند: برای نمونه، پرداخت مالیات، سیستم های ردیابی، رای گیری و انتخابات، ثبت اطلاعات، پیام رسان ها، خودروسازی و بهبود قابلیت اتومبیل ها، کارت شناسایی، امور خیریه، ساخت تلفن همراه و غیره.
همچنین، موسسات بسیاری هستند که ارز دیجیتال منحصر به فرد خود را به بازار عرضه می کنند، و این موضوع باعث می شود مردم بیشتر با عنوان «ارز دیجیتال» آشنا شوند. اوبر، کداک، لاین، و تلگرام، چند نمونه از شرکت هایی هستند که قصد دارند ارز دیجیتال تولید کنند.
حجم این نوآوری ها در حدی گسترده است، که اشاره به تمام آنها در این مقال نمی گنجد.
اما همین چند خط بالاتر گفته شد: « همه ما فکر می کنیم بلاک چین فناوری است که فعالیت های بیت کوین در بستر آن صورت می گیرد» ما درست فکر می کنیم! بیت کوین یک ارز دیجیتال بلاک چین محور است، اما مشکل اینجاست که تنها برخی از ما عمیقا فناوری بلاک چین را درک کرده ایم.
به نظر من این اصلا مشکل بزرگی نیست، و همه می توانند با کسب اطلاعات کافی برای خودشان دانشمندی بشوند!
بگذریم، برویم سراغ اصل مطلب…
بلاک چین چیست؟

مطالب مختلفی در مورد بلاک چین منتشر کرده ایم. از میان این مطالب مطالعه «فناوری بلاک چین چیست؟ + ویدئو» به شما توصیه می شود.
بلاک چین به یک مجموعه توزیع شده از داده گفته می شود که برای تایید و حفظ امنیت اطلاعات، آن ها را رمزنگاری می کند. به هر بخش از داده های ذخیره شده در بلاک چین، یک بلاک گفته می شود. در واقع، بلاک چین یک مجموعه متشکل از چند بلاک است!
بلاک چین عمومی و خصوصی

همان طور که قبلا در مورد بلاک چین نوشته ایم، همه افراد حاضر در شبکه یک نسخه از آن را در اختیار دارند. اما این «همه» چه کسانی هستند که یک نسخه از بلاک چین را در دست دارند؟
در یک بلاک چین عمومی، به معنای واقعی کلمه «همه» به آن دسترسی دارند، چون همه می توانند به آن ملحق شوند.
در مطلب «انواع بلاک چین به زبان ساده» بیشتر در این مورد توضیح داده شده است.
برای نمونه، بلاک چین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال عمومی است. همه می توانند در گسترش و امنیت شبکه همکاری کنند و یا به عبارتی با پیوستن به جرگه ماینرها پول تولید کنند! در این نوع بلاک چین همه جامعه در شبکه حق رای خواهند داشت و ذره ای از بی اعتمادی در آن مشاهده نخواهد شد.
اما، در بلاک چین های خصوصی تعریف می شود که چه کسانی می توانند وارد شبکه بشوند. یعنی افراد یا با اجازه سازنده شبکه وارد آن می شوند، و یا مطابق با یک مجموعه از قوانین پیش فرض.
در بلاک چین های خصوصی کارهایی ممکن است که شاید در بلاک چین های عمومی عملی نباشند، مثل تایید هویت افراد توسط بانک، انتخابات توسط دولت، و همچنین ایجاد بلاک چین برای فرایندهای یک شرکت کوچک.
کاربردهای پیشرفته بلاک چین

بلاک چین پیشرفته چیزی فراتر از یک ثبت و تایید ساده است.
اتریوم مثال خوبی برای کاربرد پیشرفته بلاک چین است.
از آن جایی که می توان روی بلاک چین اتریوم کد اجرا کرد، کاربردهای آن نسبت به یک بلاک چین معمولی پیشرفته تر است. برای نمونه، قراردادهای هوشمند یکی از این کاربردها هستند.
مثال؛
فرض کنید قصد دارید از یک نفر (کالای خاصی) را بخرید اما او را نمی شناسید.
در این صورت جای آنکه چشم بسته به فروشنده اعتماد کنید، می توانید از فناوری بلاک چین کمک گرفته و برای انجام یک تراکنش امن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حسابتان را با مبلغ توافقی شارژ کنید.
  • با اجرای یک کد، پرداخت مبلغ مورد نظر تایید می شود.
  • فروشنده کالای مورد نظر را برای شما ارسال می کند.
  • شما دریافت بسته را تایید می کنید.
  • و سپس مبلغ مورد نظر برای فروشنده آزاد می گردد.

تمام این مراحل می توانند در قالب یک الگوریتم برای تایید هر مرحله در تراکنش به کار گرفته شوند. این تراکنش می تواند به سادگی فروش یک کالای کوچک، یا به پیچیدگی فروش یک خانه و انحصار وراثت باشد.
کاربرد بلاک چین در دنیای فردا


بلاک چین سطح انتظاراتمان را بالا برده است.
جایی دیگر در مجله shapingtomorrow خواندم که بلاک چین می تواند در آینده اقتصاد و نظام بانکداری نقش موثری داشته باشد.
در دنیای امروز شاهد شکل گیری تغییرات گسترده ای هستیم.
بانک های مرکزی فناوری بلاک چین را می پذیرند و ارزهای دیجیتال در حد وسیعی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
بازار بورس سهام آمریکا (نزدک) در جهت گسترش و ارتقاء قابلیت های مدیریت ارزشی که توسط پلتفرم بازار خصوصی آن ارائه می شوند، یک فناوری دفتر کل دیجیتال با قابلیت های بلاک چین را به کار می گیرد.
فناوری های جدید مثل بلاک چین توانایی این را دارند که خطر وقوع حملات سایبری را کاهش بدهند. چرا که از طریق یک دفتر کل آشکار، قابلیت تایید هویت را در فضای مجازی ممکن می سازند.
به نظر من پذیرش فناوری های جدید به پیشرفت جوامع کمک می کند. مثلا در آینده ای نزدیک اطلاعات بیمه و مشخصات لازم روی بلاک چین ثبت خواهند شد. از این رو آژانس های کرایه اتومبیل، می توانند از قراردادهای هوشمند استفاده کنند تا به طور خودکار اطلاعات مورد نیاز از روی بلاک چین خوانده شده و هر زمان فرایند پرداخت تکمیل شد، اتوموبیل به مشتری کرایه داده شود.

پیش از آنکه با بلاک چین، هوش مصنوعی، و اینترنت اشیا آشنا بشوم، فیلم های تخیلی از نظرم فقط تخیلی بودند. اما امروز حتی ساختگی ترین ایده ها نیز به نظر من با چنین فناوری های پیشرفته ای ممکن هستند.
مثلا، یخچال فریزری که به اینترنت وصل بشود، دیگر یک دستگاه برقی صرفا مستطیلی شکل و شاید قد بلند نیست! چنین یخچالی دیگر از خود ما هم باهوش تر و حواس جمع تر خواهد بود… فرض کنید در منزل خود یکی از این یخچال های هوشمند دارید که به اینترنت وصل می شود و با کمک فناوری بلاک چین تعاملات اتومات را با دنیای بیرون مدیریت می کند. یعنی، به طور خودکار کم و کسری ها را بررسی می کند، خوراکی های مورد نیاز را سفارش می دهد، هزینه هر خرید را تمام و کمال پرداخت می کند، سیستم خودش را آپدیت می کند، و حواسش به تاریخ انقضا گارانتی‌اش هم هست!
همچنین، دستگیری مجرمان به کمک بلاک چین ساده تر خواهد شد.
استارت آپ های مختلفی هم در حال شکل گیری هستند که به ترک اعتیاد کمک می کنند.
اما پیشرفت تکنولوژی بهای خود را دارد. فناوری جایگزین بسیاری از فرصت های شغلی می شود.
این جمله مرا یاد داستان مرگ یک فروشنده، اثر آرتور میلر انداخت. به نظر من مرگ یک فروشنده یکی از پرمغزترین داستان هایی است که تاکنون نوشته شده، داستانی پر از نماد و معنا.
ویلی لومن کاراکتر اصلی این داستان مدام در گذشته است، نمی تواند خودش را با آینده وفق بدهد، و هم گام با زمان حال پیش نمی رود. به همین ترتیب یک دستگاه ضبط صوت ساده، که نماد پیشرفت فناوری در دنیای ویلی است، پایان زندگی شغلی او را رقم می زند. فناوری جای ویلی را نزد کارفرمای او پر کرد، چرا که او به اندازه کافی برای پذیرش پیشرفت شجاع نبود!
بسیار خب، فناوری شغل ما را از ما می گیرد!
البته بهتر است بگویم، فناوری شغل ما را تغییر می دهد، و به شغل ما شکل تازه ای می بخشد…

با پیشرفت اینترنت، وب سایت های مختلفی روی کار آمد که خدمات مختلفی را به مردم عرضه می کردند:
رفته رفته، فروشگاه های سنتی، آژانس های ملکی، هتل ها، تاکسی رانی، پزشکان، معماران، مترجمان، و به طور کلی تمام شغل ها با رقبای غول پیکری مواجه شدند، که روز به روز بزرگ و بزرگ تر می شوند.
اما این بدین معنا نیست که دیگر نباید هیچ فروشگاه لباسی وجود داشته باشد، هیچکس نباید ترجمه کند، هیچکس نباید حضوری به بانک مراجعه کند، یا اصلا دیگر همه چیز باید فقط و فقط اینترنتی باشد!
به تدریج تمام این حیطه ها برای ما رنگ تازه ای پیدا کرده اند، امروزه ما برای تسهیل امور بانکی، و دوری از ترافیک و هزاران مشکل دیگر، به سادگی فشردن یک دکمه قبض هایمان را پرداخت می کنیم. به نظر من این اصلا چیز بدی نیست!
فناوری های جدید جای چیزی را پر نمی کنند، تنها شکل هر چیز را تغییر می دهند. مثلا، امروزه به لطف اینترنت شغل های جذاب زیادی ممکن شده اند. اگر من در یک دهه متفاوت متولد شده بودم، قطعا باز به زبان علاقمند می شدم و کتاب های گوناگونی را مطالعه می کردم، و شاید حتی یک روز در مقام یک روزنامه نگار مقاله های بسیاری را به چاپ می رساندم. اما امروز به کمک اینترنت، دانش زبانی خود، و البته ابزارهای رایانه ای راحت تر این کار را انجام می دهم.
با فناوری بلاک چین، دنیا کوچک تر خواهد بود. یعنی بلاک چین سرعت انجام معاملات و تراکنش ها را به حدی بالا می برد، که مسافت کوچک جلوه خواهد کرد.
بلاک چین در آینده اقتصاد و رشد اجتماعی جوامع تاثیر گذار بوده و به افزایش سطح رفاه جامعه و توزیع ثروت کمک خواهد کرد.
در نهایت اینکه دنیا همیشه یک شکل نمی ماند. شاید در آینده دنیا چیزی شبیه به فیلم های علمی تخیلی باشد،
این ما هستیم که باید همگام با دنیا پیش برویم و از فناوری های جدید در جهت بهبود امور زندگی خود استفاده کنیم.


https://arzdigital.com/blockchain-is...or-investment/