ارتباط غیرکلامی چیست؟ ارتباط غیرکلامی یعنی ارتباطِ بدون زبان گفتاری که به آن «زبان بدن» نیز می‌گویند و در مذاکرات فروش از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مذاکرات فروش، ۵۵درصد پیام از طریق زبان بدن و ارتباط غیرکلامی، ۳۸درصد پیام از طریق لحن صدا و فقط ۷درصد پیام از طریق کلام منتقل می‌شود. به‌بیان‌دیگر، زبان بدن مهم‌ترین ابزار انتقال پیام اصلی به‌ویژه در مذاکرات فروش است. در ادامه با ما همراه باشید تا با فوت‌وفن‌های استفاده از زبان بدن در فروش بیشتر آشنا شوید.


۱. محکم و با اعتمادبه‌نفس راه بروید

توجه به زبان بدن حتی در هنگام راه‌رفتن الزامی است. باید درحالی‌که مستقیما رو به جلو نگاه می‌کنید، سر و چانه را بالا بگیرید و با قامت راست راه بروید. سعی کنید نفس عمیق بکشید و همچنین طوری راه بروید که شانه‌ها و نیز ستون‌فقرات‌تان به‌شکل خطی راست قرار گرفته باشند. دیگر اینکه باقدرت و بااعتمادبه‌نفس راه بروید و پای‌تان را تند کنید، طوری که انگار جایی قرار دارید و باید کسانی را ببینید. زبان بدن‌تان در مجموع باید نشان بدهد فردی پرمشغله، فعال، بااعتمادبه‌نفس و تأثیرگذار هستید.


۲. قاطع و کامل دست بدهید




وقتی با کسی ملاقات می‌کنید، باید باقدرت، کامل و محکم دست بدهید. این حرکتِ آغازین تاحدی تعیین‌کننده‌ی موفقیت یا شکست مذاکره‌کننده است. وقتی با کسی دست می‌دهید، طرف مقابل می‌تواند از روی شیوه‌ی دست‌دادن‌تان حدس و گمان‌هایی بزند و شخصیت‌تان را بخواند. اگر قوی و محکم دست بدهید، به چشم طرف مقابلِ مذاکره، پذیرفتنی‌تر خواهید آمد و او به خرید محصول یا خدمات‌تان بیشتر راغب خواهد شد. مذاکره‌کنندگانی که شُل و بی‌دقت دست می‌دهند یا کسانی که نصفه‌نیمه فقط با انگشتان‌شان دست می‌دهند، تأثیر شخصیتی منفی از خود برجای می‌گذارند.


۳. در برخورد اول تأثیرگذار باشید




وقتی در جلسه‌ی مذاکره حاضر می‌شوید، دست‌تان را به‌منظور دست‌دادن جلو ببرید و درحالی‌که مستقیما به چشم‌ طرف مقابل نگاه می‌کنید، سلام و احوال‌پرسی کنید. این طرز برخورد در ملاقات اول مانند ضربه‌ی آغازین در بازی فوتبال است. اگر این برخورد به‌طرز مناسبی انجام بگیرد، می‌توانید نتیجه‌ی بازی را طوری رقم بزنید که فروش موفقی داشته باشید.


۴. صاف و رو به‌ طرف مقابل مذاکره بنشینید




طرز نشستن در مذاکرات فروش ممکن است در نتیجه‌ی مذاکره تأثیرگذار باشد. وقتی در جلسه‌ی مذاکره حضور پیدا می‌کنید، همیشه مستقیما رو به طرف مقابل بنشینید. هرگز نباید به پشتی صندلی لَم بدهید، زیرا این طرز نشستن نشانه‌ی بی‌خیالی است و به طرف مقابل القا می‌کند که اهمیت خاصی برای هدف مذاکره قائل نیستید. درعوض، صاف بنشینید و اندکی بدن‌تان را به‌سمت جلو متمایل کنید. در طول مذاکره باید از لحاظ جسمی و روحی کاملا حواس‌جمع باشید، درست مثل دونده‌ای که پشت خط شروع منتظر شنیدن صدای شلیک آغاز مسابقه است.

زبان بدنِ مذاکره‌کنندگانِ فروش می‌تواند طرف‌های مذاکره را تحت تأثیر قرار بدهد. اگر صاف و کمی متمایل به جلو بنشینید و به اطراف‌تان آگاه باشید، طرف مقابل را به روند مذاکره علاقه‌مندتر خواهید کرد. به‌این‌ترتیب با دقتی مضاعف به صحبت‌های‌تان گوش می‌کند و اصطلاحاً خیلی بیشتر در مذاکره مایه می‌گذارد. درواقع، طرف مقابل در ضمیر ناخودآگاه خود تصور خواهد کرد که گفته‌های شما بااهمیت و درخور توجه است. اما اگر در طول مذاکره‌ی فروش لَم بدهید و به‌قول‌معروف بی‌خیالی طی کنید، از بارِ توجه مخاطب‌تان کاسته خواهد شد.


۵. طرف مقابل مذاکره را به داشتن روحیه‌ای باز و پذیرا دعوت کنید




اگر نماینده‌ی حاضر در مذاکره‌ی فروش بر زبان بدن مسلط باشد و سرنخ‌های ارتباط غیرکلامی را به‌دست بیاورد، مطمئنا راحت‌تر می‌تواند طرف مقابل مذاکره را به‌راه بیاورد. مثلا اگر طرف مقابل دست‌به‌سینه نشسته باشد، معمولا نشانه‌ی خوبی نیست. البته ممکن است طرف مقابل به‌خاطر اینکه احساس سرما می‌کند، دست‌به‌سینه نشسته باشد، اما این طرز نشستن در بسیاری موارد ازجمله نشانه‌های غیرکلامیِ بی‌علاقگی به‌شمار می‌رود. خیلی اوقات، کسی که دست‌به‌سینه می‌نشیند، در وضعیتی قرار دارد که ذهنش بسته است. دست‌به‌سینه نشستن یکی از روش‌های غیرکلامیِ ناخودآگاه جهت مسدودنمودن اطلاعات ورودی است. وقتی طرف مقابل دستانش را از هم باز می‌کند، ذهنش نیز باز می‌شود.

بنابراین، مذاکره‌کننده‌ی فروش باید سعی کند طرف مقابل در حالتی قرار بگیرد که پذیرای اطلاعات ورودی باشد. برای اینکه طرف مقابل به حالت پذیرا دربیاید، مذاکره‌کننده می‌تواند جلسه را با چند پرسش آغاز کند. باز هم اگر طرف مقابل دستانش را از هم باز نکرد، مذاکره‌کننده باید بروشورها یا لیست قیمت‌ها را به دستش بدهد یا مثلا از او تقاضای کارت ویزیت کند یا بخواهد قیمت چیزی را محاسبه کند. خلاصه اینکه باید قوه‌ی ابتکار خود را به‌کار انداخت تا طرف مقابل مجاب شود باعلاقه و پذیرا به صحبت‌ها گوش بدهد.


۶. از زبان بدن مثبت استفاده کنید




انداختن یک پا روی پای دیگر همان پیامی را منتقل می‌کند که درمورد دست‌‌به‌سینه نشستن گفتیم. این طرز نشستن نشان می‌دهد طرف مقابلِ مذاکره همه‌چیز را نمی‌گوید. اگر دیدید طرف مقابل مچ یکی از پاهایش را روی پای دیگرش قرار داده است، یعنی اینکه سعی دارد قسمتی از اطلاعات ضروری برای شما را بروز ندهد. خیلی اوقات ممکن است طرف مقابل زبان بدن‌تان را تقلید کند، پس زبان بدن‌تان را طوری تنظیم کنید که محصول یا خدمات‌تان به‌فروش برود.

دست‌‌به‌سینه ننشینید و دستان‌تان را از هم باز کنید. همچنین هر دو پا را روی زمین بگذارید، یعنی مچ پا یا زانوی‌تان را روی پای دیگر قرار ندهید. به‌این‌ترتیب، اگر طرف مقابلِ مذاکره زبان بدن‌تان را تقلید کرد، نشانه‌های ارتباط کلامی مثبت را تقلید کرده است. دیگر اینکه بدن‌تان را اندکی رو به جلو متمایل کنید، صحبت‌های طرف مقابل را با دقت بشنوید، هرازگاهی سرتان را به نشانه‌ی تأیید تکان بدهید و مهم‌تر اینکه لبخند بزنید تا طرف مقابل نیز به انجام همین رفتارها ترغیب شود. با تکیه بر این استراتژی خواهید دید که طرف مقابل خیلی زود وارد بحث می‌شود، سؤال می‌پرسد و با حواس‌جمعی بیشتر به صحبت‌های‌تان گوش می‌کند.

با رعایت نکاتی که مرور کردیم، می‌توانید احتمال موفقیت‌تان را در مذاکرات فروش افزایش بدهید و حتی در زندگی‌تان نیز راحت‌تر به خواسته‌های‌تان برسید.



برگرفته از: briantracy


https://www.chetor.com/74694-%d8%b2%...1%d9%88%d8%b4/