توسط یک استارتاپ خلاق ؛

مشاوره‌های تخصصی کسب وکار ارائه می‌شود


توسط یک استارت آپ خلاق در کشور؛ پلتفرمی به نام الوبیز به منظور آسان سازی دریافت مشاوره در حوزه‌های تخصصی کسب وکار و ارائه مشاوره از سوی مشاوران در هر زمان و مکان و در بستری مناسب ارائه شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ تغییر فضای کسب وکار در بسیاری از زمینه‌ها همچون تاکسی‌های اینترنتی، رزرو هتل و یا بیمه موجب شده، تا هم کاربران احساس بهتری در استفاده از خدمات مورد نظر خود داشته باشند و هم خدمات دهندگان بتوانند با سرعت و کیفیت بیشتری خدمات خود را ارائه دهند. در این میان ارائه مشاوره در حوزه کسب وکار نیز که تاکنون به صورت سنتی صورت می‌پذیرفت با بهره گیری هدفمند از فناوری‌های بومی، وارد دنیای جدیدی شده است، به این صورت که توسط یک استارت آپ خلاق در کشور؛ پلتفرمی به نام الوبیز ارائه شد.
براتی، بنیان‌گذار استارتاپ «الوبیز»؛ در تعریف این پلت فرم اظهار کرد: الوبیز، یک پلتفرم مشاوره در حوزه کسب‌وکار است، که بر بستر اپلیکیشن موبایل (اندروید و «آی او اس») و همچنین نسخه تحت وب، برای کاربران در دسترس است، هدف از تولید این پلتفرم تبدیل آن به شبکه مشاوران برتر حوزه کسب‌وکار است، تا در این بستر، مشاورانی که در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دسترس تعداد کثیری از کاربران قرار بگیرند.
براتی با اشاره به اینکه توسط این پلتفرم، افراد خبره داخل و خارج کشور در خدمت توسعه کسب‌وکارهای ایرانی درمی‌آیند گفت: چه بسا مشورت و همفکری با افرادی که در یک زمینه دانش تخصصی و سابقه اجرایی قابل توجهی دارند، به میزان چشم گیری از اتلاف وقت و سرمایه کسب‌وکارها جلوگیری کند و آن‌ها را در مسیر صحیح قرار دهد.
این فعال حوزه فناور ادامه داد: نحوه کار در این سامانه به این صورت است، که در ابتدا مشاور در سامانه پروفایل خود را تشکیل داده و پس از اعتبار سنجی مشاور و تعیین برنامه زمانی امکان ارائه مشاوره به کاربران فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: در این فرایند هزینه تماس با هر مشاور مشخص است و هزینه تماس به‌صورت دقیقه‌ای محاسبه می‌شود. مشاور در پروفایل خود، ساعات در دسترس بودن را مشخص می‌کند و خارج این ساعات، امکان تماس با مشاور وجود ندارد. در این مواقع، امکان رزرو تماس در این پلتفرم تعبیه‌شده است . سامانه الوبیز با کاربر و مشاور تماس می‌گیرد و این دو را به هم وصل می‌کند، لذا شماره موبایل مشاور محرمانه باقی بماند.
بنیان‌گذار استارتاپ «الوبیز»؛ با اشاره به پیشینه این پلتفرم بیان کرد: ایده «الوبیز» با همکاری عده‌ای از بچه‌های دانشگاه صنعتی شریف شروع شد و درنهایت اوایل سال 97 به صورت رسمی الوبیز کار خود را آغاز نمود و از اوایل تیرماه امسال باعرضه در کافه بازار و سیب اپ، شروع به فعالیت کرد.
امکان رزرو جلسه حضوری و رزرو چت ویدئویی
وی با اشاره به قابلیت‌های دیگر این پلتفرم بیان کرد: به‌زودی امکان رزرو جلسه حضوری و چت ویدئویی نیز به الوبیز اضافه خواهد شد تا الوبیز به راهکاری جامع و هوشمند برای مشاوران و کاربران تبدیل شود.
این فعال حوزه فناوری بابیان اینکه امکان پرسش و پاسخ در الوبیز به‌صورت رایگان وجود دارد گفت: کاربران می‌توانند سؤالات خود را مطرح کنند و مشاوران همان حوزه به سؤالات پاسخ می‌دهند. امیدواریم الوبیز ازلحاظ محتوایی به یک بستر جامع و کامل در حوزه کسب‌وکار تبدیل شود و افرادی که در حوزه‌های کسب‌وکاری با سوالی مواجه هستند، ابتدا بامطالعه پرسش‌ها و پاسخ‌ها در سایت یا اپلیکیشن به کسب اطلاعات بپردازند و درصورتی‌که در پخش‌های محتوایی الوبیز، پاسخ سؤالات خود را دریافت نکردند، از طریق ارتباط تلفنی یا حضوری با بهترین‌های کسب و کار که توسط الوبیز شناسایی می‌شوند، مشورت کنند.
نحوه پرداخت هزینه در الوبیز
براتی در خصوص نحوه پرداخت هزینه برای کاربر گفت: کاربر باید حسابش را شارژ کند، زمانی که با مشاور تماس می‌گیرد، اگر طول ارتباط کمتر از یک دقیقه باشد، مبلغی کسر نمی‌شود، و به‌منزله انصراف از تماس است. اما اگر بیش از یک دقیقه باشد، متناسب با مبلغی که برای هر مشاور تعیین شده است، از حساب کاربر کسر می‌شود.
بنیان‌گذار استارتاپ «الوبیز» گفت: در حال حاضر مشاوران برتر در حوزه ثبت و امور حقوقی، بیمه و قانون کار، مالیات و امور مالی، تأمین مالی و سرمایه‌گذاری، بازاریابی و فروش، توسعه کسب‌وکار،صادرات و واردات، و مدیریت منابع انسانی شناسایی شده و فعال هستند. تاکنون بیش از 80 مشاور در الوبیز تائید شده است و تقاضای بیش از 100 مشاور در دست بررسی است. به زودی کارآفرینان باتجربه و مشاورین مجرب در دسته‌های تخصصی صنعت نیز به الوبیز اضافه می‌شوند تا امکان انتقال تجربه به صورت تخصصی‌تر برای فعالان اقتصادی فراهم شود.
وی افزود: امکان فعال شدن مشاوران کسب‌وکار خارج از کشور نیز در حال حاضر در این پلتفرم وجود دارد و به‌زودی به سراغ ایرانیان خارج از کشور خواهیم رفت تا در حوزه‌های مختلف کسب‌وکاری، کاربران داخل کشور بتوانند از دانش و تجربه این افراد استفاده کنند.
الوبیز نمونه داخلی ندارد
وی بابیان اینکه استارتاپ «الوبیز» نمونه داخلی در حوزه کسب و کار ندارد گفت: نمونه خارجی شبیه به الوبیز موارد موفقی وجود دارد، اما فراهم شدن این سازوکار در بستر اپلیکیشن، تاکنون وجود نداشته، یا ما هنوز موردی را شناسایی نکرده‌ایم.
این فعال حوزه استارتاپ در خصوص درآمد الوبیز توضیح داد: درآمد این سامانه از مشاوره‌هایی است که انجام می‌دهد، درواقع حدود 20 درصد از حق مشاوره‌هایی که کاربران به مشاوران می‌پردازند، به الوبیز تعلق می‌گیرد که این رقم بسته به رقمی که مشاور دریافت می‌کند، متفاوت خواهد بود. این نکته را هم باید یادآور شوم که مشاوران به‌واسطه الوبیز می‌توانند به صورت بهینه‌تر از زمان خود استفاده کنند، زیرا الوبیز بخشهای کلیدی مشاوره نظیر معرفی مشاور به متقاضیان در سراسر کشور، پرداخت حق‌الزحمه، تعیین زمان مشاوره، نظرسنجی از کاربران و ... را برعهده می‌گیرد.
براتی در پایان با اشاره به تحقیقات انجام‌شده در حوزه مشکلات شرکت‌ها و استارت آپهای فعال در حوزه دانش‌بنیان اظهار کرد: طبق تحقیقاتی که توسط یک مرجع بین‌المللی صورت گرفته است،بخش زیادی از شرکت‌های ورشکسته، دلیل شکستشان را عدم مشورت کافی با افراد مجرب عنوان می‌کنند. لذا بسیار مهم است که فعالین اقتصادی، اهتمام کافی برای مشورت با افراد مجرب و توانمند خارج از حلقه داخلی شرکت داشته باشند تا بتوانند نکات مهمی را به شرکت گوشزد کنند. بنابراین الوبیز به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که با استفاده از خرد جمعی، هوشمندانه‌تر کسب‌وکارشان را توسعه دهند.