بیت‌ کوین را فقط نمی‌توان یک ارز دوران‌ساز نامید که به ایجاد موجی از ارزهای دیجیتال و رمزنگاری‌شده دامن زده است، بلکه آن را باید معیار استاندارد تمامی ارزهای دیجیتال قلمداد کرد. ارزهایی را که از بیت‌ کوین الهام گرفته‌اند، آلت‌ کوین (ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین) نامیده‌اند. همه‌ی این ارزهای جایگزین، نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ و بهبودیافته‌ای از بیت‌ کوین هستند.


گرچه استخراج برخی از این ارزها آسان‌تر از استخراج بیت‌ کوین است، اما معایبی هم دارند که از آن‌میان می‌توان به ریسک بالاتری که ناشی از کمتر بودن نقدینگی، حفظ ارزش و پذیرش آنها در بازار است، اشاره کرد. ازآنجاکه قیمت بیت‌ کوین‌ها به‌طور تصاعدی در حال‌ افزایش است، ما در این مقاله شش ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم که از میان ۷۰۰ ارز رمزنگاری شده انتخاب شده‌اند. برای آشنایی با این شش ارز دیجیتال با ما همراه باشید.


لایت‌ کوین (LTC)





لایت‌ کوین در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد. این ارز جزو اولین ارزهای دیجیتالی بود که پس از بیت‌ کوین معرفی شد. درواقع می‌توان گفت اگر بیت‌ کوین حکم طلا را داشته باشد، لایت‌کوین هم مانند نقره می‌ماند. چارلی لی، لایت‌ کوین را ساخت. او فارغ‌التحصیل MIT و یکی از مهندسان سابق گوگل است. لایت‌ کوین براساس یک شبکه‌ی پرداخت جهانی متن باز ایجاد شده است که هیچ نهادی بر آن نظارت نمی‌کند و از الگوریتم اسکریپت که بر اساس پروتکل اثبات کار است برای استخراج ارز استفاده می‌کند. به این صورت افراد عادی می‌توانند با استفاده از رایانه‌های معمولی برای استخراج این ارز اقدام کنند. گرچه لایت‌ کوین از بسیاری جهات شبیه بیت‌ کوین است، اما نرخ تولید بلوک آن بسیار سریع‌تر است و از این جهت تراکنش را سریع‌تر تأیید می‌کند. به‌غیر از سازنده‌ها، تعداد رو‌به‌رشدی از تجار هستند که لایت‌ کوین را به‌رسمیت می‌شناسند.






اتریوم (ETH)





اتریوم ارزی است که در سال ۲۰۱۵‌‌ راه‌اندازی شد. این ارز یک پلتفرم نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع‌شده را بدون تقلب، کنترل یا مداخله‌ی شخص ثالث فراهم می‌کند. در سال ۲۰۱۴، یک پیش‌فروش برای اتر راه‌اندازه کرده بودند که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. اپلیکیشن‌های اتریوم روی توکن‌های خاص این شبکه به نام اتر کار می‌کنند. اتر مانند ماشینی است که برای حرکت در بستر اتریوم به آن نیاز دارید و اغلب توسعه‌دهندگانی که به‌دنبال توسعه و اجرای اپلیکیشن‌ها درون اتریوم هستند، به اتر نیاز دارند. طبق گفته‌ی سازندگان اتریوم، این ارز را می‌توان برای رمزگذاری، غیرمتمرکزسازی، ایمن‌سازی و مبادله‌ی تقریبا همه‌چیز استفاده کرد. پس از حمله‌ای که در سال ۲۰۱۶، به DAO شد، اتریوم به اتریوم (ETH) و اتریوم کلاسیک (RTC) تقسیم شد. ارزش بازار اتریوم (ETH) ۴۱.۴ میلیارد دلار است که پ‍س از بیت‌ کوین رتبه‌ی دوم را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد.


زی‌کش (ZEC)





زی‌کش (Zcash) یک ارز دیجیتال متن‌باز و غیرمتمرکز است که در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. طبق تعریفی که سازندگان این ارز ارائه داده‌اند، اگر بیت‌ کوین برای پول حکم http را دارد، Zcash همان https است. Zcash برای تراکنش‌ها امنیت بالا و شفافیت گزینشی را وعده می‌دهد. بدین‌ترتیب مانند http‌sها ادعا می‌کند که امنیت و حریم شخصی بالایی را فراهم می‌کند که به‌موجب آن، تمام تراکنش‌ها روی زنجیره‌ی بلوکی ثبت و منتشر می‌شوند، اما جزئیاتی نظیر ارسال‌کننده، دریافت‌کننده و مبلغ پنهان می‌مانند. Zcash به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های محافظ‌دار را انتخاب کنند؛ تراکنش‌های محافظ‌دار این امکان را فراهم می‌کنند تا محتوا با استفاده از تکنیک رمزنگاری پیشرفته‌ای به‌نام zk-SNARK که تیم Zcash آن را ایجاد کرده، رمزنگاری شود.


دش (Dash)



Dash (که دراصل دارک کوین نامیده می‌شد) نسخه‌ی پنهانی‌تری از بیت‌ کوین است. این ارز ازآنجاکه روی شبکه‌ی مسترکد غیرمتمرکزی کار می‌کند که ردیابی تراکنش‌ها را تقریبا غیرممکن می‌سازد، امنیت بالاتر و قابلیت ناشناخته‌ماندن بیشتری نسبت‌به بیت‌ کوین دارد. Dash که در سال ۲۰۱۴، راه‌اندازی شده است طی مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد. ایوان دافیلد (Evan Duffield) این ارز دیجیتال را ساخت و می‌توان آن را با استفاده از یک CPU یا GPU کاوید. در مارس ۲۰۱۵، دارک‌ کوین به دش تغییر نام داد؛ Dash مخفف Digital Cash یا پول دیجیتال با نماد – DASH است. تغییر نام این ارز دیجیتال از دارک‌ کوین به دش هیچ‌یک از ویژگی‌های فنی آن نظیر Darksend و InstantX را تغییر نداد.


ریپل (XRP)





ریپل یک شبکه‌ی پرداخت آنی جهانی است که امکان پرداخت‌های بین‌المللی فوری، قطعی و کم‌هزینه‌ را فراهم می‌آورد. ریپل بانک‌ها را قادر می‌سازد تا پرداخت‌های بین‌المللی و فرامرزی را به‌صورت آنی، با شفافیت انتها‌به‌انتها و هزینه‌های پایین‌تر انجام دهند. این ارز دیجیتال که در سال ۲۰۱۲ وارد بازار شده است، درحال‌حاضر دارای ارزش بازاری معادل ۱.۲۶ میلیارد دلار است. سیستم ساخت این ارز نیازی به استخراج ندارد و به‌خاطر این ویژگی با بیت‌ کوین و ارزهای جایگزین دیگر متفاوت است. ازآنجاکه ساختار ریپل نیازی به استخراج ندارد، مصرف انرژی محاسبه‌کردن را کاهش می‌دهد و تأخیر شبکه را به‌حد‌اقل‌ می‌رساند. ریپل بر این باور است که توزیع ارزش، راه قدرتمندی برای تشویق به رفتارهای معین است و بدین‌ترتیب درحال‌حاضر قصد دارد تا XRP را اساسا از طریق معاملات توسعه‌ی کسب‌وکار توزیع کند و بدین‌وسیله برای فراهم‌کنندگان نقدینگی که دامنک‌های محدود‌تری را برای پرداخت‌ها ارائه می‌کنند، مشوق‌هایی را درنظر گرفته است و XRP را به خریداران سازمان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در XRP می‌فروشد.


مونرو (XMR)





مونرو (Monero) یک ارز ایمن، خصوصی و غیرقابل‌ردیابی است. این ارز دیجیتال متن باز در آوریل سال ۲۰۱۴ عرضه شد و دیری نپایید که میان علاقه‌مندان پروپاقرص ارزهای رمزنگاری شده جایی برای خود باز کرد. توسعه‌ی این ارز دیجیتال کاملا مبتنی‌بر کمک‌های جامعه‌ است. مونرو با تمرکز بالایی بر قابلیت مقیاس‌گیری و تمرکززدایی راه‌اندازی شده است و با استفاده از تکنیکی خاص به‌نام امضاهای حلقوی حریم شخصی بالایی فراهم می‌کند. با این روش به‌نظر می‌رسد که گروهی از امضاهای رمزنگاری‌شده وجود دارد که حداقل شامل یک شرکت‌کننده‌ی واقعی است اما ازآنجاکه همه‌ی آن‌ها درست به‌نظر می‌رسند، امضای واقعی را نمی‌توان تشخیص داد.


کلام آخر

بیت‌ کوین، هم به‌لحاظ ارزش بازار، و هم به‌لحاظ تعداد کاربران و محبوبیت همچنان سردمدار ارزهای دیجیتال است. بااین‌وجود محبوبیت سایر ارزهای مجازی نظیر اتریوم و ریپل که بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها از آن استفاده می‌‌کنند، درحال افزایش است، گرچه برخی از ارزهای جایگزین نسبت‌به بیت‌ کوین یک یا دو ویژگی پیشرفته‌‌تر دارند. این روزها با توجه به محبوبیت زیاد ارزهای دیجیتال و سروصدایی که به‌پا کرده‌اند، می‌توان گفت که همچنان به قوت خود باقی هستند. اما دررابطه با اینکه در این رقابت تنگاتنگ بین ارزهای دیجیتال چه تعداد از آنها به‌عنوان سردمدار ارزهای دیجیتال ظاهر خواهند شد، باید منتظر ماند و دید.




https://www.chetor.com/95283-%d8%a7%...a%d8%a7%d9%84/