تا به حال برایتان پیش آمده که از دیدن یک پوستر تبلیغاتی حس خوبی بگیرید و تا مدتها در خاطرتان بماند؟ بین یک پوستر خوب و هوشمندانه تبلیغاتی و یک پوستر ضعیف و ناکارآمد تفاوت بسیار است. معمولا هوشمندی خاصی برای یک طراحی پوستر خوب خرج شده و جالب است که بدانید نتیجه چنین هوشی می‌تواند برای معرفی محصولتان شگفت‌انگیز باشد. در این مطلب برایتان از مزایای انتشار پوستر تبلیغاتی و روش‌های ساخت حرفه‌ای پوستر تبلیغاتی گفته‌ایم. با «چطور» همراه باشید.


مزایای استفاده از پوستر تبلیغاتی

پوستر تبلیغاتی یکی از رایج‌ترین ابزارهای تبلیغات چاپی است که کسب‌وکارهای کوچک برای معرفی خود از آن بهره می‌برند. یک پوستر تبلیغاتی در بردارنده‌ی یک طراحی بصری، تصاویر، رنگ و توضیحات است. امکانی را فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توانید پیامی را برای معرفی کسب‌وکار خود منتقل کنید و همچنین باعث جلب توجه مخاطبان به رویدادهای شرکت شود. مانند سایر روش‌های تبلیغاتی، استفاده از پوسترهای تبلیغاتی نیز مزایایی دارد که در ادامه چند مورد از آن را بیان می‌کنیم.


انعطاف در اندازه و شکل

پوسترهای تبلیغاتی را می‌توانید در ابعاد مختلف و با شکل‌های متنوع چاپ کنید. یک پوستر با ابعاد کاغذ A۴ را می‌توانید در تابلوهای اعلانات نصب یا به عنوان تراکت پخش کنید.





برای اینکه المان‌های تصویری بیشتری به پوستر اضافه کنید و انعطاف‌پذیری طراحی آن را افزایش دهید، می‌توانید سایزهای بزرگتر را انتخاب کنید. یک پوستر بزرگتر با رنگ‌ها و طرح‌های تأثیرگذار می‌تواند شانس بیشتری برای جلب توجه مخاطب داشته باشد، اگر جای مناسب را برای نصب آن انتخاب کرده باشید.


انعطاف‌پذیری در توزیع

پوسترها از نظر توزیع، انعطاف‌پذیری خوبی دارند. در برخی از شهرها، مکان‌های ویژه‌ای برای تبلیغات و نصب پوسترها درنظر گرفته می‌شود. گاهی لازم است برای نصب یک پوستر در یک مکان خاص، مجوزهای لازم را بگیرید. حتی ممکن است نیاز داشته باشید که از یک کسب‌وکار خصوصی اجازه بگیرید و پوستر خود را در وبسایت آنها به نمایش بگذارید. حتی گاهی لازم است برای این کار، هزینه کنید.
برخی از شرکت‌ها، تابلوهای اعلانات ویژه‌ای برای تبلیغات عمومی درنظر می‌گیرند. می‌توانید از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک‌تر درخواست کنید که پوستر شما را در محل کار خود به نمایش بگذارند. مبادله‌ی پوسترها یکی دیگر از روش‌های به نمایش گذاشتن تبلیغات است. اگر مکان مناسب را برای نصب پوستر پیدا کنید، تبلیغات شما درمعرض دید عده‌ی زیادی از افراد قرار می‌گیرد و شناخته می‌شوید.


ارائه‌ی طولانی‌مدت و مداوم

پوسترها قابلیت دسترسی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته را دارند و نسبت به دیگر تبلیغات چاپی، بیشتر درمعرض دید قرار می‌گیرند.
مخاطب روزنامه معمولا بعد از یکبار خواندن آن، روزنامه را کنار می‌گذارد، ولی پوستر اگر در جای مناسبی نصب شود، می‌تواند برای روزها، هفته‌ها و ماه‌ها، پیام مورد نظرتان را به طیف وسیعی از افراد منتقل کند. علاوه‌بر این، یک پوستر همواره درمعرض دید خوانندگان قرار دارد.


راه ارتباطی مقرون‌به‌صرفه

چاپ پوسترهای تبلیغاتی، یکی از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغات چاپی است و نسبت به تبلیغات در روزنامه و مجله، نرخ بازگشت سرمایه‌ بیشتری دارد. چاپ پوستر بسته به اندازه و تعداد پوسترها و طراحی آنها، هزینه‌ی متفاوتی دارد و معمولا بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛ درحالی‌که تبلیغ در یک مجله ممکن است میلیون‌ها تومان برای شما هزینه داشته باشد.

با وجود تراکت‌پخش‌کن‌ها یا کارگرهای ساعتی، می‌توانید با کمترین هزینه، توزیع پوسترها را انجام دهید. وقتی هزینه‌های این روش را با هزینه‌های چاپ تبلیغات در یک مجله و بازتاب هر کدام را باهم مقایسه می‌کنید، پی می‌برید که ارزان‌ترین و تأثیرگذارترین روش تبلیغات است.


چطور پوستر تبلیغاتی اختصاصی خود را تهیه کنیم؟

گرچه در سال‌های اخیر، تبلیغات هم مثل سایر موارد، پیشرفت‌های زیادی کرده است و از جدیدترین ابزارهای فناوری بهره می‌برد، ولی پوسترهای تبلیغاتی چاپی هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغ هستند. از پوستر تبلیغاتی برای معرفی هر کسب‌وکار و رویدادی می‌توان استفاده کرد. برای مثال آغاز به کار یک مغازه یا اجرای یک نمایش گروهی یا حتی اطلاع‌دادن در مورد تشکیل کمپین‌های سیاسی و… .
پوستر تبلیغاتی خوب، بهترین وسیله برای معرفی کسب‌وکار است که موفقیت شما را به‌دنبال خواهد داشت. طراحی پوستر نیاز به زمان و دقت فراوانی دارد و یک کار تخصصی است. شما هم با کمی دقت و خلاقیت می‌توانید پوستر تبلیغاتی خود را طراحی کنید.

بخش اول: شروع به کار

۱. ابتدا تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی را می‌خواهید از طریق پوستر منتشر کنید

این مورد دقیقا به آن چیزی که قصد تبلیغش را دارید، بستگی دارد. اگر برای مغازه یا کسب‌وکار خود تبلیغ می‌کنید، باید موقعیت جغرافیایی، ساعت کار و اطلاعات تماس‌تان را در پوستر ذکر کنید. اگر برای یک گروه یا سازمان تبلیغ می‌کنید، باید زمان و مکان دقیق رویداد مورد نظر یا ملاقات با خودتان را مشخص کنید. هر اطلاعاتی که بیننده‌ی پوستر باید بداند، حتما در پوستر وارد کنید.


۲. تصمیم بگیرید که در چه محدوده‌ی جغرافیایی تبلیغات داشته باشید

شناخت بازار یکی از حیاتی‌ترین مواردی است که در روش‌های مختلف تبلیغات، باید مدنظر قرار دهید. در این مورد، شناخت بازار مشخص می‌کند که پوسترهای آماده شده را کجا باید نصب کنید و چه لغاتی را برای بیان هدف خود به کار ببرید. برای مثال اگر می‌خواهید خدمات نمونه‌خوانی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی خاص تبلیغ کنید، استفاده از کلماتی مثل «تز» توجه آنها را بیشتر از کلمه‌ی «مقاله» جلب می‌کند. ابتدا تصمیم بگیرید که محدوده‌ی جغرافیایی مورد نظر شما برای تبلیغات کجاست؟ سپس استراتژی مناسب را برای انتخاب کلمات، تصاویر و طراحی پوستر به‌کار بگیرید. باید آنها را به‌نحوی انتخاب کنید که مناسب مخاطب مورد نظرتان باشد و توجه آنها را جلب کند.

۳. در مورد محل تبلیغات و نصب پوسترها تصمیم بگیرید





این مورد بعد از مشخص‌کردن منطقه‌ی جغرافیایی مورد نظر برای تبلیغ، تاحدودی مشخص می‌شود. برای تصمیم‌گیری در این مورد باید ارتباط مخاطبان با موضوع مورد نظر را درنظر بگیرید. برای مثال تبلیغ اجرای زنده‌ی یک گروه موسیقی سنتی را نباید در پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها نصب کنید.

مکانی که برای تبلیغ انتخاب می‌کنید، حتی در نحوه‌ی طراحی پوستر هم بسیار تأثیرگذار است. درنظر بگیرید که مخاطب مورد نظر شما معمولا در چه مکان‌هایی دور هم جمع می‌شوند یا حضور مستمر دارند، سپس برای انتخاب محل نصب پوستر تصمیم بگیرید.

دقت کنید که جایی را انتخاب کنید که درمعرض دید عده‌ی زیادی از مردم باشد. این نکته را درنظر بگیرید که پوسترهایی که در محل رفت‌وآمد مردم، در راهروها، نصب می‌شوند، توجه کمتری را جلب می‌کنند نسبت به جاهایی که مردم در انتظار به‌سر می‌برند و یک جا ساکن هستند.
برای مثال ایستگاه اتوبوس جایی است که افراد زیادی به آن رفت‌وآمد دارند و مجبورند دقایقی را در انتظار اتوبوس به‌سر ببرند. در این شرایط معمولا اطراف را نظارت می‌کنند و حتما پوستر شما را می‌بینند. پوستری که در یک ایستگاه اتوبوس نصب شده احتمالا توجه بیشتری را نسبت به پوستری که در راهروی یک مدرسه نصب شده، جلب می‌کند.
رنگ و نور مکان مورد نظر را درنظر بگیرید. پوستر شما باید نسبت به محیط اطرافش متمایز باشد؛ نه اینکه در انبوه رنگ و نور، پنهان شود. بعد از بررسی نور و رنگ محیط، طرح‌ها و رنگ‌هایی را برای پوستر خود انتخاب کنید که با محیط اطرافش در تضاد باشد تا توجه بیشتری را جلب کند.
در مورد پیامی که می‌خواهید با پوستر خود منتقل کنید، تصمیم بگیرید. تبلیغات در حقیقت انتقال یک ایده یا پیام در مورد محصول یا گروه خاص است. برای مثال در مورد تبلیغ نوشیدنی‌ها، بیشتر پیام‌های تبلیغاتی در ارتباط با تفریح و بیرون‌ رفتن است.

شما هم تصمیم بگیرید که تبلیغات‌تان برای مخاطب باید همراه با چه موضوعی بیان شود. برای نمونه اگر برای مغازه‌ی خود تبلیغ می‌کنید، احتمالا دوست دارید افرادی را نشان دهید که با رضایت کامل و لبخندی بر لب درحال خرید از فروشگاه‌تان هستند. به این طریق به مخاطب، این پیام را ارسال می‌کنید که خرید از مغازه‌ی شما، احساس خوبی در آنها ایجا می‌کند.


بخش دوم: طراحی پوستر

۱. اجزای اصلی یک پوستر تبلیغاتی را بشناسید




درست مثل یک مقاله، پوستر تبلیغاتی از سه بخش تشکیل می‌شود؛ عنوان، متن و امضا. برای طراحی یک پوستر عالی، همه‌ی این سه قسمت باید طراحی قوی داشته‌ باشند و چشم‌گیر باشند.


  • عنوان: این بخش باید به‌نحوی انتخاب شود که توجه خوانندگان را جلب کند. معمولا آن را در بالاترین جای پوستر قرار می‌دهند و از بزرگترین فونت برای آن استفاده می‌کنند. این عنوان باید کوتاه و حداکثر ۱۵ کلمه باشد. درغیر این صورت خواننده خسته می‌شود و بدون خواندن ادامه‌ی آن، پوستر را نادیده می‌گیرد. سعی کنید عبارات و جملات خوبی انتخاب کنید که پیام مناسب را در مورد محصول شما ارائه دهد و مخاطبان را وادار و تشویق کند که بقیه‌ی پوستر را بخوانند.
  • متن: زیرعنوان اصلی باید یکی دو جمله قرار بگیرد که پیام شما را منتقل کند. این قسمت باید طولانی‌تر از عنوان، باز هم به اندازه‌ای مختصر باشد که مخاطب را برای خواندن، مشتاق نگه دارد. مهم‌ترین بخش‌های این قسمت از تبلیغات، چند نکته‌ی کلیدی است که می‌خواهید به اطلاع خوانندگان برسانید.
  • امضا: اینجا همان بخشی است که نام شرکت، فروشگاه، گروه یا هر آن چیزی را که در مورد آن تبلیغ می‌کنید، عنوان می‌کنید. علاوه‌براین، همه‌ی اطلاعات لازم برای برقراری تماس مانند آدرس، تلفن، ایمیل و لینک شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و ساعت کار را اضافه می‌کنید. این قسمت معمولا در پایین‌ترین بخش پوستر قرار می‌گیرد.

یک نرم‌افزار کامپیوتری پیدا کنید که با کمک آن بتوانید پوستر مورد نظرتان را طراحی کنید. البته می‌توانید خودتان با دست پوستر را بکشید، اما با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، امکانات و قابلیت‌های زیادی در اختیارتان قرار می‌گیرد و می‌توانید طراحی منحصربه‌فردی داشته باشید. اگر با نرم‌افزارهای شرکت Adobe آشنا باشید و قبلا آموزش لازم را دیده باشید، می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند InDesign یا Illustrator استفاده کنید. اگر کار با این نرم‌افزارها را بلد نیست با نرم‌افزارهایی که نمونه‌ی آماده دارند، کار خود را شروع کنید؛ نرم‌افزارهایی مانند Apple’s Pages یا Poster Maker.


۳. یک لوگو طراحی کنید



اگر برای یک سازمان یا شرکت تبلیغ می‌کنید باید یک لوگو هم طراحی کنید؛ لوگویی که قبلا شبیه آن متعلق به شرکتی نباشد و طراحی خاص و منحصربه‌فردی داشته باشد که فقط شرکت و کسب‌وکار شما را به‌یاد مشتریان بیاورد. این کار دو مزیت فوق‌العاده دارد؛ نه تنها توجه مشتریان را جلب می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا علامت تجاری متمایز خود را در بازار داشته باشید.

اگر تبلیغات شما منجر به موفقیت‌تان شود، برای تبلیغات آتی فقط می‌توانید از لوگوی خود در طراحی پوستر استفاده کنید. چون مخاطبان شما از قبل با این نماد که فقط مختص شما است، آشنایی دارند و می‌دانند که چه چیزی را تبلیغ می‌کنید. برای مثال کوکاکولا یکی از موفق‌ترین نمونه‌های طراحی لوگو است.

۴. ابعاد مناسب پوستر را انتخاب کنید

در انتخاب ابعاد پوستر، لزوما پوستر بزرگتر، پوستر بهتری برای تبلیغات نیست. گاهی سعی می‌کنید بزرگترین پوستر ممکن را تهیه کنید، ولی همین مسئله به شما ضربه می‌زند. پوسترهای بزرگ علاوه‌بر اینکه هزینه‌ی زیادی برای‌تان دارد، قابل استفاده برای جاهای کوچک نیست و موجب سردرگم‌شدن و ایجاد حس ناخوشایند در مخاطبان می‌شود.
در این صورت خوانندگان برای خواندن تمام بخش‌های پوستر، اشتیاق خود را از دست می‌دهند به‌خصوص اگر پوستر خیلی بلند باشد. برای پوسترهایی که در فضای داخلی نصب می‌شوند، ابعاد کوچک‌تر را انتخاب کنید و برای پوسترهای فضای باز، مثل تبلیغات روی ساختمان‌ها یا بیلبوردها، ابعاد بزرگتر را انتخاب کنید.


۵. چند تصویر تأثیرگذار انتخاب کنید

پوستر شما نباید شلوغ و درهم‌وبرهم باشد و حتما می‌دانید که بیشتر تبلیغات عالی و تأثیرگذار، بسیار ساده هستند. استفاده از تصاویر زیاد، مخاطب را سردرگم می‌کند. یک یا دو عکس که واقعا پیام مورد نظر شما را منتقل می‌کند، انتخاب کنید و آنها را در مرکز پوستر قرار دهید. سپس کلمات اطراف تصویر را مشخص کنید و دقت کنید که این نوشته، جایی از تبلیغ را که می‌خواهید مورد توجه مخاطب قرار بگیرد، کاملا نپوشاند.

همیشه از تصاویری با رزولوشن و کیفیت بالا استفاده کنید. تصاویر با رزولوشن پایین ممکن است در کامپیوتر، عادی به نظر برسند ولی بعد از چاپ، تار می‌شوند یا پیکسل‌های آنها نمایان می‌شود.


۶. از رنگ‌های متمایز استفاده کنید

بعد از اینکه در مورد تصاویر مورد نظرتان تصمیم گرفتید، رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با تصاویر پوستر، هماهنگ باشند. از کاغذهای رنگی استفاده کنید تا متن را برجسته‌تر کند. رنگ‌هایی که بیشتر به چشم می‌آیند عبارت‌اند از متن سفید روی پس‌زمینه‌ی قرمز و متن مشکی روی پس‌زمینه‌ی زرد.
در استفاده از رنگ‌ها افراط نکنید. درست مثل استفاده از تصاویر زیاد، به‌کاربردن رنگ‌های زیاد، مخاطب را آزار می‌دهد و او را سردرگم می‌کند. معمولا استفاده از ۴ رنگ برای جلب توجه مخاطب کافی است و بیشتر از آن باعث دلزدگی خواننده می‌شود.

۷. از فونتی استفاده کنید که از چند قدم عقب‌تر خوانا باشد

فراموش نکنید که بسیاری از افراد برای خواندن پوستر به آن نزدیک نمی‌شوند و از دور آن را می بینند؛ بنابراین باید از فونت و سایزی استفاده کنید که از دور، قابل خواندن باشد. موقع ارزیابی پوستر، آن را جایی آویزان کنید و چند قدم عقب بروید. اگر با خواندن آن مشکل دارید، باید تغییراتی در متن ایجاد کنید. نوشته‌ها را بزرگتر کنید، از رنگ دیگری استفاده کنید یا هر دو کار را با هم انجام دهید.
سعی کنید که فقط از سه فونت مختلف در طراحی پوسترتان استفاده کنید. عنوان باید با بزرگترین فونت نوشته شود، متن اصلی، سایز بعدی است و بخش نهایی باید با ریزترین فونت نوشته شود. استفاده از سایزهای مختلف می‌تواند مخاطب را آزرده کند و احتمالا از خواندن بقیه‌ی پوستر صرف نظر می‌کند.


۸. قبل از اینکه پوستر نهایی را انتخاب کنید، چند نمونه‌ی قبلی آماده کنید

همان‌طور که نوشته‌های شما قبل از انتشار به چندبار بازخوانی نیاز دارد، پوسترها هم قبل از چاپ باید چندین بار بررسی شوند. چند نسخه‌ی مختلف از یک پوستر تهیه کنید و توجه کنید که پوسترها ساده و چشم‌گیر باشند و پیام مورد نظر شما را منتقل کنند. از دیگران در مورد پوستر طراحی شده نظرخواهی کنید. چون دیگران نکاتی را می‌بینند که شما موقع طراحی احتمالا به آنها توجه نکرده‌اید. آنقدر پوستر را بازبینی کنید تا اطمینان حاصل کنید که پوستری نسبتا بی‌نقص، کامل و تأثیرگذار است.


۹. پوسترتان را چاپ کنید




بعد از اینکه پوستر مورد نظرتان را طراحی کردید، برای چاپ آن، انتخاب‌های متعددی دارید. می‌توانید مستقیما از کامپیوتر منزل آن را با پرینتر معمولی چاپ کنید البته اگر بودجه‌ی محدودی دارید. ولی در نظر داشته باشید که برگه‌های معمولی، بادوام نیستند و رنگ‌ها و تصاویر آنها آنطور که باید باکیفیت نیست.

در دفاتر چاپ می‌توانید پوستر موردنظرتان را با کیفیت بهتر روی برگه‌های محکم‌تر چاپ کنید و به آنها زرق‌و‌برقی بدهید که توجه مشتریان را جلب کند. البته چاپ باکیفیت، هزینه‌های زیادی دارد و بودجه‌ی تعیین شده‌ برای تبلیغات خود را هم باید درنظر بگیرید. نوع چاپ و برگه‌هایی را انتخاب کنید که با توجه به نیازها و موقعیت شما، بهترین انتخاب است.



https://www.chetor.com/94348-%d9%be%...7%d8%aa%db%8c/