برند نام‌آشنای آدیداس که سال‌هاست در حوزه ورزش فعالیت می‌کند،‌ تقریبا توانسته بخش عظیمی از بازار محصولات ورزشی را در دست بگیرد. همزمان با اهمیت فزاینده نقش ورزش در زندگی مردم، شرکت آدیداس نیز قدرت‌مندتر از دیروز جای خود را درمیان ورزشکاران و مردم عادی باز کرده‌است. این برند پیشرو به صاحبان آن کمک می‌کند تا با گذر از محدودیت‌ها، نقش خود را در دنیای ورزش پررنگ‌تر کنند. آدیداس معتقد است که با ورزش می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد. در این مقاله با اهداف، مأموریت‌ها و استراتژی شرکت آدیداس بیشتر آشنا می‌شوید.



مأموریت آدیداس: بهترین شرکت ورزشی دنیا بودن

منظور از بهترین بودن این است که بهترین محصولات ورزشی و تناسب اندام با بهترین خدمات و تجربه برای ورزشکاران، طراحی، تولید و فروخته شود. بهترین یعنی آنچه مشتریان، ورزشکاران، شرکا و رسانه‌ها می‌گویند. زمانی که مردم بگویند برندی بهترین است، سهم بازار و سودآوری هم در‌پی آن می‌آید. نکات مهم برای دست‌یابی به این هدف:


۱. برندهای ورزشی قدرتمند

آدیداس به‌دنبال خلاقیت و نوآوری مخصوص خود در سبک زندگی ورزشی است. به‌عنوان مثال، آدیداس و ریبوک(به عنوان زیرمجموعه‌ای از آدیداس)، هریک هویت برند خاص خود را دارند و بر مزیت رقابتی خودشان متمرکز هستند. این رویکرد به آدیداس اجازه می‌دهد تا با توجه به نیاز مشتریان خودش، محصولات را طراحی و تولید کند.



۲. سرمایه‌گذاری متمرکز بر بالقوه‌ترین بازارها

آدیداس در تمامی بازارها به‌دنبال کسب بهترین جایگاه است. این شرکت با توجه به احتمال رشد و سودآوری در طولانی‌مدت، سرمایه گذاری های خود را اولویت بندی می‌کند. ازهمین‌رو، فرصت‌های خوبی را در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین برای دست‌یابی به سهم بازار بزرگ شناسایی کرد. چین و اروپای غربی نیز از دیگر اولویت‌های این شرکت هستند.


۳. ایجاد یک زنجیره تأمین چابک

انعطاف‌پذیری و سرعت‌عمل، دو عامل مهم برای پیروزی در رقابت‌هاست. شرکت آدیداس با توجه به همین دو نکته، جدیدترین و مناسب‌ترین کالاها را به دست مشتریان خود می‌رساند. این شرکت خود را متعهد می‌داند که با برخورداری از جدیدترین نوآوری‌ها و برای انواع نیازهای مشتریان، طیف وسیعی از کالاهای ورزشی را در رنگ‌ها و سایزهای مختلف و با استانداردهای کیفی بسیار بالا تأمین کند.


۴. نوآوری

بخش تحقیق و توسعه آدیداس همواره برای مقابله با موانع و طراحی‌های بهتر، فعال است. همچنین افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به مشتریان و بهبود روند کاری آدیداس، از دیگر عوامل پیشرفت این شرکت است.


۵. تمرکز بر پیشرفت پایدار

این شرکت همواره به‌دنبال برقراری توازن میان منافع سهامداران و توقعات کارکنان و کارفرمایان است. توجه به محیط زیست و نیازهای جامعه همواره در اولویت هستند.


۶. ایجاد ارزش سهام در درازمدت

این موضوع، روند تصمیم گیری آدیداس را تعیین می‌کند. این شرکت همواره درنظر می‌گیرد که از چه طریق می‌توان به درآمد، سودآوری و رشد پایدار رسید.


انتخاب‌های استراتژیک



برنامه جدید تجاری آدیداس مبتنی‌بر فرهنگ همکاری، این شرکت را بر اهداف اصلی خود شامل فرهنگ، سرعت و منبع باز متمرکز می‌کند. در ادامه، هر کدام از این موارد را به‌تفصیل شرح می‌دهیم.


هدف اول: فرهنگ

خلاقیت، اعتماد به نفس و همکاری کلید موفقیت آدیداس است. این فرهنگ که با استراتژی‌ها و عملکرد کارکنان معنی می‌یابد، بر اشتیاق آدیداس برای دستیابی به رضایت مشتری و سود مالی تأثیر می‌گذارد. در این شرکت، کارکنان زیادی با پیشینه‌های فرهنگی و عقاید مختلف فعالیت می‌کنند و همین موضوع سبب درک بهتر نیازهای متفاوت است.



هدف دوم: سرعت

بسیار مهم است که مشتریان در هر کجای دنیا به‌سرعت به جدیدترین محصولات دسترسی داشته باشند. آدیداس قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ به سریع‌ترین شرکت ورزشی جهان تبدیل شود. این موضوع، مزیت های رقابتی آدیداس را افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال:


  • افزایش دردسترس بودن محصول: این موضوع سبب می‌شود که مشتریان آدیداس در هر زمان و مکان به محصولات این شرکت دسترسی داشته باشند.
  • کاهش خطر اتمام محصول: با افزایش سرعت ارسال محصولات به فروشگاه‌ها، خطر پایان یافتن ناگهانی محصولات کاهش می‌یابد.
  • ایجاد سود بیشتر و خالص: تأمین نیازهای مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به فروش و سود بیشتر منتهی می‌شود.
  • افزایش تخفیف‌ها: با افزایش میزان فروش می‌توان قیمت کالا را کاهش داد.

در سال ۲۰۱۶، آدیداس در عرضه مدل‌های «نئو»ی خود «برنامه سرعت» را اجرا کرد. اکنون این شرکت قصد دارد، برای همه مدل‌های خود به‌ویژه در دسته‌بندی‌های فوتبال، دویدن، تمرینی و اصلی این برنامه را اجرا کند. این شرکت ۳ رویکرد مهم برای حضور در بازار دارد:


  1. هرگز موجودی انبار به پایان نرسد: محصولات آدیداس باید همیشه دردسترس مشتریان باشد.
  2. آمادگی برای نیازهای احتمالی: آدیداس با بررسی دقیق آمار فروش در ابتدای هر فصل، درباره سفارش‌های احتمالی فصل بعد پیش‌بینی می‌کند. پیش‌بینی نیازهای مشتری اهمیت بسیاری دارد.
  3. خلاقیت در هر فصل: آدیداس سعی می‌کند با بررسی روند بازار و محصول سایر شرکت‌ها، طراحی‌های خلاقانه و غیرمنتظره انجام دهد.

استفاده از فناوری‌های به‌روز و مدل‌های تجاری جدید در افزایش سرعت عرضه محصولات آدیداس نقش مهمی ایفا می‌کند. این شرکت تاکنون چندین کارخانه با فناوری‌های جدید و سریع در آلمان و آمریکا ساخته است و به‌دنبال افزایش تعداد آنهاست.


  • ارتباط با مشتری: یکی از اقدامات آدیداس، همکاری مستقیم با باشگاه‌های گوناگون ورزشی است. به‌عنوان مثال، آدیداس با همکاری نهاد فوتبال آمریکا و باشگاه فوتبال نیویورک سیتی، تا ۵ سال آینده ۵۰ زمین بازی در این ایالت می‌سازد.
  • محصولات: سیاست آدیداس در تولید، اتخاذ استراتژی چندجانبه‌ است. این شرکت همزمان بر تولید انواع محصولات و عرضه محصولات در سرتاسر جهان متمرکز است.
  • فعال‌سازی: آدیداس همواره بر تعامل مستمر با مشتری تأکید دارد. دفاتر این شرکت در سرتاسر جهان سعی می‌کنند تا برای مشتریان لحظات ویژه‌ای خلق کنند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۶، این شرکت کفش جدیدی در لندن عرضه کرد که فقط مشتریان خاص با پیش‌ثبت‌نام در اپلیکیشن این شرکت می‌توانستند این کفش را امتحان کنند.
  • تجربه خرده فروشی: فروشگاه‌های آدیداس محیط مناسبی را برای مشتریان فراهم می‌کنند تا محصولات را امتحان کنند. مشتریان همچنین می‌توانند نظرها و انتقادهای خود را بیان کنند.
  • اهداف: آدیداس قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، شمار دفاتر و فروشگاه‌های خود را در سرتاسر جهان افزایش دهد. همچنین آدیداس به‌دنبال ۲ برابر کردن درآمد خود در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۵ است.



هدف سوم: منبع باز



منبع باز، نوعی نوآوری مبتنی‌بر همکاری است. آدیداس مدعی است که درِ این شرکت به روی همه طراحان باز است و از همه دعوت می‌کند تا برای ساخت آینده ورزشی بهتر همکاری کنند. منبع باز، مبتنی‌بر خلاقیت، همکاری، یادگیری و اعتماد است. این شرکت با اجرای این مدل اهداف زیر را دنبال می‌کند:


  • دسترسی همگان به ابزارها و منابع موردنیاز برای طراحی و ساخت (مانند مواد، ابزار، اطلاعات، کارشناس، بستر اجتماعی و مدل تجاری)
  • استفاده از دیدگاه‌های جدید، مهارت‌ها و دانش افراد مختلف؛
  • کشف بازارهای جدید برای سرمایه‌گذاری؛
  • بهبود نگاه مشتریان به برند آدیداس؛

آدیداس سه استراتژی را در مدل منبع باز در نظر دارد:


۱. همکاری خلاقانه

همکاری خلاقانه با هدف استفاده از ابزارها، محیط‌ها و ایده‌های جدید صورت گرفته است. در این روش، افرادی که طراح رسمی آدیداس نیستند هم می‌توانند ایده‌های خلاقانه خود را به شرکت ارائه دهند. به‌عنوان مثال در «مرکز خالق بروکلین»، از جوانان باانگیزه و خلاق دعوت می‌شود تا نوآوری‌های خود را عرضه کنند. در سال ۲۰۱۶، همکاری میان آدیداس و کانیه وست، خواننده مشهور، بازار را غافلگیر کرد. این بزرگ‌ترین همکاری یک برند ورزشی با یک ستاره غیرورزشی است.



۲. همکاری ورزشی

هدف از اجرای این استراتژی، برقراری ارتباط با ورزشکاران و ساخت آینده‌شان با آدیداس است. این شرکت در سال‌های اخیر با «پل پوگبا»، ستاره فوتبال و «جیمز هاردن»، ستاره بسکتبال قرارداد همکاری بست. آدیداس همچنین به‌دنبال تقویت همکاری با ورزشکاران خانم است.


۳. همکاری مشارکتی

یکی از استراتژی‌های آدیداس، افزایش دانش در حوزه ورزشی از طریق همکاری با بهترین‌ها در حوزه‌های گوناگون است. این شرکت با متخصصان در حوزه‌های مختلف ازجمله ورزش، سرگرمی، تولید، امور مشتریان و سلامت ورزشی همکاری می‌کند. به‌عنوان مثال، شرکت‌های آدیداس و پارلی اوشن در راستای حفظ محیط زیست با یکدیگر همکاری داشتند. در سال ۲۰۱۶، بازیکنان تیم‌های بایرن مونیخ و رئال مادرید با کفش‌های مارک آدیداسی بازی کردند که پلاستیک آن را شرکت «پارلی اوشن» تولید کرده بود. پلاستیک موجود در این کفش‌ها از بازیافت زباله‌های پلاستیکی موجود در اقیانوس تهیه شده است. آدیداس متعهد شد که تا پایان سال ۲۰۱۷، یک میلیون جفت از این نوع کفش عرضه کند.

نقش بازارهای جهانی



یک تیم بازاریابی حرفه‌ای، استراتژی فروش جهانی شرکت آدیداس را تدوین می‌کند. این شرکت امیدوار است که بتواند تا سال ۲۰۲۰، توان رقابتی خود را در بازارهای جهانی افزایش دهد و به اهداف خود برسد. چهار هدف عمده این شرکت موارد زیر است:



  1. گسترش: آدیداس قصد دارد حضور خود را در بازارهایی که حرف اول را در آن‌ها می‌زند بازهم افزایش دهد. کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و روسیه در این دسته قرار می گیرند.
  2. رهبری: آدیداس مصمم است در کشورهایی که حضور پررنگی دارد اما هنوز نتوانسته است حرف اول را بزند؛ رهبری بازار را به دست بیاورد و به برند نخست در بازارهای اروپای غربی، چین و بازارهای نوظهور تبدیل شود.
  3. رشد: آدیداس به‌دنبال افزایش فرصت‌های رشد و تصاحب سهم بیشتری از بازارهای فروش در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه است.




https://www.chetor.com/101599-%d8%a7...f%d8%a7%d8%b3/