می‌خواهید مدیر دوست‌داشتنی‌تری باشید؟ رازش این است: به‌جای آنکه مدام اشتباهات دیگران را متذکر شوید، سعی کنید به کارهایی اشاره کنید که درست انجام می‌دهند. به‌جای آنکه مدام به نقاط ضعف‌شان اشاره کنید، نقاط قوت‌شان را مورد توجه قرار بدهید. به آنها بفهمانید از اینکه شما و شرکت شما را برای کار انتخاب کرده‌اند، خوشحال هستید و این‌طوری تأییدشان کنید. به ظرفیت‌های بالقوه‌شان اشاره کنید و با این روش آنها را تشویق و توانایی‌هایشان را تقویت کنید. همراه ما باشید، می‌خواهیم فوت‌وفن‌های بیشتری را درباره‌ی محبوبیت در بین کارمندان برای‌تان بگوییم.

حلقه‌ی بازخورد مثبت، وقتی با تذکر و تصحیح در موقعیت‌های مناسب همراه می‌شود، شما را به مدیری بدل می‌کند که همه دوست دارند در کنارش کار کنند. حتی اگر دفتر شما و میز کارتان بزرگ‌تر از دفتر و میز کار آنها باشد و چشم‌انداز بهتری هم داشته باشد، بازهم در قلب‌شان جای دارید.
آنچه در این مقاله می‌خوانید، عبارت‌هایی هستند که کمک‌تان می‌کنند در محیط کار دوست‌داشتنی‌تر شوید. البته مراقب باشید که آنها را مثل ربات به زبان نیاورید یا از رو نخوانید یا صرفا به‌عنوان وظایف روزمره انجامش ندهید. این عبارت‌ها را با وجود خود به‌عنوان یک مدیر عجین کنید، طوری‌که در رؤیاهای شبانه‌تان هم آنها را به زبان بیاورید!


۱. خوشحالم که توی گروه من هستی

عبارت‌های تشویق‌کننده می‌توانند تأثیر چشمگیری روی گروه داشته باشند. به‌شخصه بهترین کارِ گروهی را با همسرم تجربه کرده‌ام. ما حدود سی سال است که ازدواج کرده‌ایم. اخیرا هم روی مالیات و عوارضی که باید پرداخت می‌کردیم، با همدیگر کار کردیم. او فهرستی از هزینه‌ها را تهیه کرد. نتیجه عالی بود و من هم این را صادقانه به او گفتم. ما همیشه همدیگر را تأیید می‌کنیم. همه‌ی ما به تشویق‌شدن نیاز داریم. فردی که با او کار می‌کنید، در واقع آینه‌ای است که تصویر خودتان را بازتاب می‌دهد. چه نور درخشانی بازتاب بدهد و چه تصویری منفی را به نمایش بگذارد، در هر دو صورت به خود شما برمی‌گردد.




۲. تو ظرفیت‌های بالایی داری

یکی از نقش‌های مهم شما در جایگاه یک مدیر، کمک به کارمندان در رسیدن به ظرفیت کامل‌شان است. شما به همان اندازه که ناظر هستید، فرمانده هم هستید. یعنی می‌توانید تک‌تکِ کارمندان‌تان را به‌سوی بازدهی بالا و لذت‌بردن از محیط کار هدایت کنید و این یعنی کشف ظرفیت آنها. جذابیت این عبارت در آن است که محیط کار را شادتر و آن را به محیطی تبدیل می‌کند که باعث رشد و توسعه‌ی فردی می‌شود. آن روی سکه هم ایجاد محیط منفی است. حالا اینها را مقایسه کنید. همه مدیری را دوست دارند که دیگران را ترغیب به یافتن توانایی‌های پنهان‌شان و تقویت آنها می‌کند، این‌طور نیست؟


۳. باید ببینیم تو در چه زمینه‌ای از همه بهتر هستی


مردم دوست دارند در جایی کار کنند که بتوانند در آن بدرخشند. گرفتار شدن در شغلی که هیچ سروتهی ندارد، یا مشغول شدن به وظایفی که سردرگم‌کننده و غیرقابل انجام هستند، هرکسی را ناراضی می‌کند و بازدهی‌اش را به حداقل می‌رساند. پس چه باید کرد؟ باید کارمندان‌تان را در شناسایی چیزی که بهتر از دیگران انجام می‌دهند، همراهی کنید. این ذهنیت مربی‌گری باعث می‌شود شما را به‌عنوان کسی ببینند که برای کمک به آنها حضور دارد، نه به‌عنوان کسی که فقط نقاط ضعف‌شان را می‌گوید و ایراد می‌گیرد.

۴. شرکت با حضور تو در این زمینه بهتر شده

آیا کارمندی این حس را دارد که ممکن است جایش را به‌راحتی به شخص دیگری بدهد؟ این وضعیت خطرناکی است، زیرا چنین حسی در کارمندان معمولا باعث می‌شود به‌دنبال جای دیگری برای کار کردن بگردند، جایی که قدرشان را بیشتر بدانند. از سوی دیگر، این کارمندان شُمای مدیر را هم آن‌قدرها دوست نخواهند داشت. همه‌ی ما دوست داریم ارزش و قدرمان را بدانند و حضور خود را برای شرکت و پیشبرد اهداف آن واجب بدانیم.


۵. تو عالی هستی

این آخرین عبارتی است که به‌عنوان مدیر باید به کلام‌تان اضافه کنید. این عبارت ساده به‌صورت زبانی یا در ایمیل می‌تواند کارمند موردنظر را تشویق کند و خرجی هم ندارد. اینکه در دو کلمه به کارمندتان بفهمانید «عالی است» کار ساده‌ای است، اما در قالب همین دو کلمه، شما در واقع می‌گویید که از او سپاسگزار هستید، قدر کارش را می‌دانید و می‌خواهید که بماند.



https://www.chetor.com/108595-%d8%b9...f%d8%a7%d9%86/