طبق گزارش سال ۲۰۱۶ پایگاه گاست (Gust)، که در ماه سپتامبر امسال منتشر شد، آواتک به‌عنوان یکی از ۱۰ سرمایه گذار برتر استارتاپ ها در منطقه خاورمیانه و آفریقا انتخاب شده است. این ارزیابی با بررسی شتاب‌دهنده‌های مختلف و میزان سرمایه‌گذاری هر کدام روی استارت آپ های نوپا انجام شده است.


اما گاست چیست؟
گاست پلتفرمی مالی با مدل SaaS است که تامین منابع مالی و مدیریت سرمایه گذاری های اولیه (Early-Stage) برای استارتاپ های مختلف را در سطح جهانی انجام می دهد و با کارآفرینان ماهر و سرمایه گذاران از مراحل اولیه تا خروج (Exit) موفقیت آمیز همکاری می کند.

در انتهای هر سال این موسسه اقدام به پخش پرسشنامه در میان شتابدهنده های فعال در سراسر دنیا می نماید تا بتواند گزارش سالانه ای را از روند بازار استارتاپ ها بنا بر تجمیع اظهارات شتابدهنده ها تهیه کند.


طبق گزارش گاست، تنها در خاورمیانه و آفریقا، بیش از ۷ میلیون دلار بر روی نزدیک به ۱۱۰۰ استارت‌آپ و توسط ۵۱ شتاب‌دهنده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سرمایه‌گذاری شده است. این در حالیست که این منطقه تنها ۳٪ از حجم سرمایه گذاری خطرپذیر توسط شتابدهنده ها را در جهان به خود تخصیص داده است. در این میان آواتک از ایران با شتاب‌دهی بیش از ۲۰ استارتاپ و با ۱۶۰ هزار دلارسرمایه گذاری نقدی یکی از ۱۰ سرمایه گذار برتر در میان شتابدهنده های این منطقه در سال ۲۰۱۶ شناخته شده است.


بیش از ۶۰ درصد از شتاب دهنده‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به طور کامل توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و راه اندازی شده است و بیش از ۲۰ درصد از استارت‌آپ‌ها با ترکیبی از سرمایه دولتی و خصوصی شکل می‌گیرند. گاست معتقد است این ترکیب نشان می‌دهد دولت‌ها نیز در این منطقه برای ورود به سرمایه‌گذاری خطرپذیر اشتیاق دارند.


همچنین طبق این گزارش آواتک در این سال در میان ۲۰ شتاب دهنده برتر منطقه قرار دارد. در صدر این رتبه‌بندی شتاب‌دهنده Etohum ترکیه با سرمایه گذاری در ۱۶۵ در سال ۲۰۱۶ قرار دارد که نشان از ظرفیت بالای این حوزه در کشورمان دارد.
آواتک در میان برترین شتابدهنده‌های خاورمیانه - ایران استارتاپ اولین سایت اخبار استارتاپهای ایرانی و خارجی