احتمالاً در مورد بازاریابی محتوا اطلاعاتی دارید. بازاریابی محتوا نوعی از بازاریابی است که با استفاده از تولید و به اشتراک‌گذاری محتوا (متن، فیلم، صوت، اینفوگرافیک و …) تلاش می‌کند تا مشتریان را جذب و حفظ کند. این نوع بازاریابی روشی بسیار خوب برای بهبود رتبه سایت در جستجوهای گوگل و افزایش ترافیک سایت است. اغلب متخصصان سئو از به‌کارگیری بازاریابی محتوا یک هدف را دنبال می‌کنند: ایجاد لینک­های ورودی برای سایت. هرچند این کار بسیار باارزش است ولی دنبال کردن این استراتژی بدون اهداف بلندپروازانه­تر باعث می­شود فرصت­ها را از دست بدهید.
حتی اگر در یک شرکت بزرگ کار می­کنید، برندسازی شخصی برای حضور موفق در صنعت عامل کلیدی است. این کار نه‌تنها برای شرکت مفید است بلکه برای خود فرد نیز فواید زیادی دارد. برند شخصی متعالی می­تواند باعث فرصت­های جدیدی شود. امروزه متخصصان در کنار تلاش­هایشان برای کسب­وکار، سعی می‌کنند برند شخصی خود را نیز بسازند تا منبعی قدرتمند برای بازاریابی و کارآفرینی شود.
نوآوران موفقی در دنیا وجود دارند که سعی می‌کنند با نوشتن محتوای ارزشمند و منظم برند شخصی‌شان را بسازند. آن‌ها در این محتواها دانش خود را به اشتراک می‌گذارند. هرکدام بلاگی دارند که به­طور مرتب به‌روزرسانی می­شود. مطالبشان در اجتماعات مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود و بحث‎‌های زیادی بر روی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.
مهم‌ترین درسی که می‌توان از این افراد یاد گرفت این است که اگرچه آن‌ها تولیدکنندگان خوبی در حوزه محتوا هستند اما هدفشان از نوشتن اهدافی همانند سئو یا ایجاد لینک نیست بلکه برای به اشتراک‌گذاری دانششان مطلب می‌نویسند. وقتی‌که شرکت­ها و نویسندگان متوجه شوند که مقصودشان از تولید محتوا بایستی به اشتراک‌گذاری دانش باشد، برندسازی شخصی به‌صورت طبیعی انجام می­شود.


اعتبار سازی

محتوای ارزشمند که در دل خوانندگان نفوذ کند باعث اعتبار می­شود. محتوای روشنگرانه که بحث را هدایت می­کند، ایده­ها را کامل می­کند، مسائل را حل می­کند یا مهارت­های ارزشمندی را یاد می­دهد اعتبار را تقویت می­کند و تصویر مثبتی را از نویسنده در آن حوزه ایجاد می­کند. در این صورت درهای جدیدی بر روی این متخصصان باز می­شود مثل دعوت برای سخنرانی کردن، قراردادهای مشاوره‌‎ی باارزش و …
علاوه بر پست­های بلاگ، اعتبار از به اشتراک‌گذاری محتوا از روش­های گوناگون مثل پادکست­ها، ویدئوها و رسانه­های اجتماعی نیز به­دست می­آید. در این صورت اعتبارتان بهتر و سریع‌تر از آنچه تصور می­کنید رشد خواهد کرد.





بازاریابی محتوا



رابطه سازی

بسیاری از متخصصانی که برند شخصی قوی دارند پیشنهاد‌هایی از افرادی که آن‌ها را نمی­شناسند دریافت می­کنند. آن‌ها محتوای تولیدشده توسط این متخصصان را خوانده‌اند و پی به خبرگی‌شان برده‌اند.
این کار را می­توان با تولید محتوایی که افراد علاقه‌مند به خواندنشان هستند انجام داد. اگر خواننده از مطالعه‌ی مقاله هیچ اطلاعات کاربردی به دست نیاورد، آن مقاله نخواهد توانست نقشی در ساخت برند شخصی شما داشته باشد.
خوانندگان احساس یک رابطه شخصی با پست­های مولفی دارند که به­طور منظم مطالبش را می­خوانند. با کمک بحث‌های آنلاین از طریق کامنت­ها و ایمیل­ها می­توانید روابط قوی ایجاد کنید که اغلب باعث فرصت­های خوبی در کسب­وکار شما می­شود.


پیدا شدن فرصت‌های کسب‌وکار

وقتی شما موفق شدید خودتان را به­عنوان یک متخصص در یک حوزه معرفی کنید، با فرصت­های مختلف کسب­وکار مواجه خواهید شد: از درخواست مصاحبه شغلی تا مصاحبه با رادیو. ساخت برند شخصی یک فرآیند مداوم است و بایستی از فرصت­های جذاب تا حد امکان استفاده کرد. این کار باعث شتاب­بخشیدن به رشد برند شخصی شما می­شود و به ایجاد روابط جدید کمک می­کند.
بسیاری از فرصت‌های کسب‌وکار که در این زمینه پیش می‌آید از شرکت‌هایی است که می‌خواهند بر روی دانشی که در محتوای تولیدی وجود دارد سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال یک تحلیل­گر رسانه­های اجتماعی که مقاله­ای درباره استفاده از رسانه­های اجتماعی برای افزایش فروش تجارت الکترونیک می­نویسد ممکن است از شرکتی که خواهان این موضوع است پیشنهاد‌هایی دریافت کند.
همیشه در مورد چیزی بنویسید که به‌خوبی آن را می­دانید. فرض کنید اگر یک تحلیل­گر رسانه­های اجتماعی به دنبال مشتریان بیشتر است که نیاز به راهنمایی در مورد بازاریابی در اینستاگرام دارند بایستی یک کتاب در مورد بازاریابی با اینستاگرام بنویسد.


آینده­ سازی

به­کارگیری روابط شکل‌گرفته شده و محتوای تولیدی می­تواند باعث فرصت­های جدید و ارزشمند شود. برای مثال بسیاری از نویسندگان بلاگ­ها مقالاتی منتشر می­کنند که باعث ایجاد فرصت­هایی برای سخنرانی یا کارگاه­هایی برای شرکت­های بزرگ می‌شود.
امروزه تولید محتوای آنلاین خوب، نمایانگر دانش و تخصص شماست. محتوایی خوب است که در پاسخ به سؤالات سایر افراد باشد و ازآنجاکه سؤالات افراد پیوسته در حال تغییر است شما نیز باید مدام خود را به‌روز کنید. پس سراغ حوزه‌ای بروید که به آن علاقه دارید و تمایل دارید پیوسته در آن مطلب بیاموزید.
ارائه پاسخ به آنچه مشتریان بالقوه در فضای مجازی به دنبال آن هستند نه‌تنها ارزش ایجاد می­کند بلکه باعث ایجاد دنیای بهتر نیز می­شود و البته برند شخصی خودتان را نیز ارتقا می‌دهد. بنابراین هدفتان از تولید محتوا افزایش بازدید و ساخت لینک نباشد بلکه به ساخت روابط ارزشمند، ارتقای برند شخصی و تبدیل‌شدن به یک نویسنده قابل بیندیشید.



بازاریابی محتوا