ورود به سایت ثبت نام در سایت فراموشی کلمه عبور
نام کاربری در این سایت می تواند هم فارسی باشد و هم انگلیسی





اگر فرم ثبت نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 10
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2017/09/11
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    4,250
    123
    ناظم سایت

    چگونه ایده کسب‌وکار خود را تست کنیم؟






    بسیاری از مخترعان و کارآفرینان اعتراف نموده‌اند که در جایی از دنیای کاری خود شکست را تجربه کرده‌اند اماRichard Christensen‎ کارآفرین و نویسنده The Zig Zag Principle (McGraw-Hill,2011) ‎‏ می‌گوید اگرچه ممکن است در کسب‌وکار و زندگی شکست عادی به نظر رسد ولی بسیاری از ما بلد نیستیم چگونه به صورت کارآمد شکست بخوریم.
    او برای آموزش کارآفرینان مثالی از ورزش اسکی برای آن‌ها می‌زند. او به آن‌ها می‌گوید که عمداً انحرافاتی از مسیر موفقیت داشته باشند تا از شکست‌های ویرانگر که می‌تواند موجب نابودی مالی و شخصیشان شود جلوگیری کنند. Christensen‎ می‌گوید: “هنگام اسکی کردن اگر جانمان را دوست داشته باشیم مستقیماً به سمت پایین کوه حرکت نمی‌کنیم.”
    این رویکرد کاملاً با آن‌چه که بیشتر مدرسه‌های کسب‌وکار آموزش می‌دهند متفاوت است. Christensen می‌گوید: “در کسب‌وکار، به ما آموزش می‌دهند که یک تحلیل عملکردی انجام دهیم و اهداف بلندپروازنه برای خودمان قرار دهیم و مستقیم به سمتشان حرکت کنیم و بعد از آن برایمان سؤال می‌شود که چرا فقط یکی از ده کسب‌وکار کوچک به اهدافشان دست می‌یابند. “
    سرعتتان را کم کنید و مسیرتان را تغییر دهید به جای اینکه مثل بلدیزر به سمت اهدافتان حرکت کنید فرآیندی که او زیگ ‌زاگ کردن می‌نامد. این فرآیند نه تنها به موفقیت کسب و کار کمک می کند بلکه تضمین می کند در صورتی که ایده شکست بخورد شکستش کارآمد باشد. در ادامه می توانید چهار نکته در مورد زیگ زاگ کردن بخوانید.

    اول به فکر سودآوری باش


    Christensen به کسب وکارهای نو توصیه می کند که در وهله اول به فکر سودآوری باشند. او می گوید: “به فکر سریع‌ترین راه سودآوری باشید، حتی اگر با اهداف کلی شما انحراف داشته باشد”. او در راه اندازی ۳۲ کسب وکار شرکت داشته که همگی با ۵ تا ۱۰ هزار دلار راه اندازی شده‌اند. ۱۱ تا از آن‌ها شکست خوردند اما ۱۳ تا به موفقیت های میلیون دلاری دست یافتند. Christensen توصیه می کند زمانی که می خواهید مقداری ازمنابعتان را در ریسک قرار دهید خواه در قالب یک کسب وکار جدید باشد و خواه یک ایده ی نو در شرکتی جاافتاده، ۶۵ درصد از منابع را صرف سود آوری کنید و ۲۵ درصد صرف منابعی مانند کارکنان و ۱۰ درصد صرف توسعه.


    شکست‌ها را کارآمد کنید.


    اگر یک ایده کسب و کار در قاب زمانی مشخص که Christensen معمولا آن را ۳ ماه می داند به سودآوری دست نیافت او آن را یک ایده شکست خورده می داند اما یک شکست کارآمد. قاب زمانی هر کسب وکار متفاوت است و به میزان سرمایه گذاری در کسب و کار بستگی دارد. Christensen می گوید: “بیشتر افراد یک سال، پنج سال، ده سال صرف دوندگی برای یک ایده می کنند بدون اینکه تعریف مشخصی و ملاک ارزیابی درستی داشته باشند و بعد آن را رها می کنند و آن همه زمان و منابع را هدر می دهند. حداقل اگر همین الآن به سودآوری نرسند، آن همه پول و سال را هدر نداده‌اند. “


    تمرکزت را بر روی اهدافت بگذار


    بعد از این که به سودآوری رسیدی (اولین زیگ)، Christensen کسب و کارش را به اولین زاگ می برد، ۶۵ درصد از منابع را صرف کارمندان، ساختارها و رویه ها، ۲۵ درصد صرف بزرگ کردن (توسعه یا فرانچایز) و ۱۰ درصد صرف سودآوری. زیگ کردن و زاگ کردن با مدل تخصیص منابع ۶۵/۲۵/۱۰ که در حیات کسب وکار بین سودآوری، منابع و بزرگ کردن می‌چرخد، ادامه می‌یابد.

    آهسته کن


    در حالی که Christensen اعتراف میکند شرکت‌هایی که از اصول زیگ زاگ پیروی میکنند مدت زمان بیشتری طول می کشد تا به اهدافشان دست یابند، می گوید با هدفگذاری شفاف بر روی میزان سرمایه، زمان و افرادی که به کسب وکار تخصیص داده می شوند کسب وکارها خواهند توانست به پایداری دست یابند. همچنین سرعت کم می تواند شگفتی های جذابی را آشکار کند. Christensen می گوید: “در این حالت شما تمامی قطعات طلای مسیر را پیدا می کنید که موجب می شود به ایده های کسب وکار بهتری از آن چه خیالش را می کردید دست یابید”


    چگونه ایده کسب‌وکار خود را تست کنیم؟
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    چگونه ایده استارتاپی خود را تست کنیم؟

    صاحبان استارتاپ ها برای ارزیابی ایده های کسب و کار خود میبایست آزمون‌های متعددی انجام دهند و در مرکز تک تک این آزمایشها باید دانش عمیقی از بحرانی ترین فرضیه(Hypothesis) ایده و اینکه چرا میخواهند این فرضیه ها رو تست کنند را داشته باشند.

    سریرلند – در دنیای استارتاب ناب، سیکل ساخت، اندازه گیری و یادگیری ابزاری برای پایان دادن به سنجش جذابیت یک ایده کسب و کاری است. متاسفانه بعضی از استارتاپ ها و کارآفرینان در گام «ساخت» بلافاصله شروع به ساخت نمونه های اولیه محصول یا خدمات خود می کنند. اگر چه در مرکز این چرخه گامی دیگر به نام گام صفر وجود دارد که وظیفه شکل دادن (shaping) به ایده و تعریف بحرانی ترین فرضیه موجود در ایده را در بر میگیرد.


    گام صفر: تفکر و فرضیه (Think & hypothesis)

    ایده خود ( شامل محصول، تکنولوژی، بازار و …) را بصورت یک ارزش پیشنهادی جذاب برای مشتری و بصورت یک نمونه اولیه با قابلیت‌های کاربردی برای مشتری و مدل کسب و کاری گسترش پذیر (scalable) سر و شکل بدهید. برای اینکار از بوم مدل کسب و کار و بوم ارزش پیشنهادی استفاده کنید.
    در گام بعدی از خود بپرسید بحرانی ترین فرضیه یا فاکتور برای اینکه این مدل کسب و کار به درستی کار کند چه چیزی است؟ به عنوان مثال برخی از مهمترین این فرضیه ها عبارتند از:

    • مطلوبیت (desirability) شامل ریسک بازار: آیا واقعا مشتری به ارزش پیشنهادی استارت ما نیاز دارد؟
    • امکانسنجی (feasibility) شامل ریسک تکنولوژی و نوآوری: آیا محصول/سرویس قابل ساخت/اجرا هست؟
    • پایداری (Viability) شامل ریسک اقتصادی: آیا من می توانم بیشتر از مبلغی که برای محصول/سرویس پیشنهادی استارتاپ خود هزینه کرده ام از آن درآمد کسب کنم؟)

    برای پاسخ به موارد بالا شما آزمایش های متعدد و مختلفی انجام خواهید داد و آن زمان است که می توانید به درستی وارد چرخه ساخت، اندازه‌گیری و یادگیری شوید، که در زیر به اختصار توضیح داده شده اند:
    گام یک : ساخت (Build)

    در این گام شما آزمایش ها را طوری طراحی میکنید که به بهترین وجه برای فرضیه های کسب و کار شما مناسب باشد.

    • بپرسید: کدام فاکتور یا فرضیه را باید اول آزمایش و تست کنیم و چگونه؟
    • بپرسید: کدام تست ها ارزشمندترین داده و مدارک را در اختیار قرار می دهند؟

    گام دوم اندازه‌گیری (Measure)

    در این گام معمولا آزمایش ها انجام خواهد شد. که این آزمایش ها می تواند از طریق مصاحبه و صحبت با گروهی از مشتریان و سهامداران باشد. برای اینکار میتوانید به کمک راه اندازی صفحه فرود (Landing page) برای استارتاپ خود ببینید که آیا مردم روی وبسایت شما کلیک کرده اند، آیا ثبت نام و یا درخواست خریدی برای ارزش پیشنهادی شما وجود دارد یا خیر.

    گام سوم یادگیری (Learn)

    در این گام شما داده و اطلاعات دریافتی رو تحلیل خواهید کرد. در این گام شما به صورت سیستماتیک نتایج و داده های حاصل از تست و آزمایش را به فرضیه اولیه می دهید تا بتوانید بسنجید که آیا فرضیه و یا فاکتورهای اولیه شما درست یا غلط بوده است و یا اینکه برای جامعه هدف نامشخص و غیر واضح هستند. در این گام بصورت کلی به نتایج زیر میرسید که آیا می بایست ایده استارتاپی خود رو :

    • دوباره شکل دهی(reshape) کنید
    • چرخش (pivot) کنید
    • فرض(Hypothesis) جدید بسازید
    • یا اینکه باز هم به آزمایش ادامه بدید

    یا اینکه همه چیز خیلی عالی بوده و همه شواهد دال بر موفقیت آمیز بودن ایده و فرضیات شما بدهند.
    در انتها باز هم دقت داشته باشید که در مرکز همه آزمایش ها همیشه باید درک عمیقی از فرضیه هایی که بر پایه اونها قراره برای مشتری ارزش بیافرینید (بوم ارزش پیشنهادی) و اینکه چگونه قراره برای استارتاپ خود ارزش خلق کنید (بوم مدل کسب و کار) داشته باشید.

    مراجع : نوپای ناب (اریک ریس)، الکساندر آستروالدر،

    چگونه ایده استارتاپی خود را تست کنیم؟ - Sarir Startup Land
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش

    ۹ روش کارآمد برای ارزیابی و تست ایده های کارآفرینی

    با ۹ روشی که در این مطلب به شما یا هر مبتکر دیگری توصیه می‌کنیم ،می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش داده و تصمیمات درستی برای راه اندازی یک کسب و کار بگیرید. انجام هر یک از مراحل زیر بیشتر از یک ساعت وقت نمی‌گیرد.
    ۱ . با مشتریان بالقوه ایده خود صحبت کنید تا از دیدگاه‌هایشان مطلع شوید.
    یادتان باشد که ممکن است دیدگاه مشتری با دیدگاه شما فرق داشته باشد. دوستان و اعضای خانواده‌تان هم می‌توانند مشتریان بالقوه محسوب شوند.
    ۲ . به جایی که ممکن است مشتریان بالقوه محصول/خدمت شما در آنجا حضور داشته باشند رفته و یک ساعت رفتار و نحوه عملکرد آنها را نظاره کنید.
    در مدت بررسی و تماشا، چیزهایی را که انتظار دیدنش را نداشتید یادداشت کنید و به این فکر کنید که این موارد چطور ممکن است ایده‌ی شما را تحت‌تاثیر قرار دهند.
    ۳ . در خصوص موارد مشابه ایده خودتان تحقیق کنید.
    چه کسی کاری مشابه شما انجام داده است؟‌ با استفاده از منابع عمومی چطور می‌توانید بفهمید که کار شما موثر بوده است یا نه؟ به یاد داشته باشید که شکست بدین معنی نیست که نباید این کار را انجام دهید، بلکه باید دلیل شکست را شناسایی کنید.
    ۴ . با کسی که به نظرتان استعداد خوبی برای نوآوری دارد ولی درگیر کارهای عملیاتی روزانه‌ی شما نیست صحبت کنید.
    از او بپرسید که چه کار می‌کند.
    ۵ . با افراد متخصص، یک شبکه‌ی ارتباطی ایجاد کنید.
    اگر بتوانید با سه نفر در مورد سوال خود صحبت کنید، این سه نفر چه کسانی خواهند بود؟ از افراد شبکه‌ی شما، چه کسانی در شبکه‌ی آنها هم وجود دارند؟ مردم دوست دارند در مورد حوزه‌های تخصصی خود صحبت کنند.
    ۶ . ایده‌ی خود را تجسم کنید.
    با ایجاد یک طرح، تصور کنید که چطور می‌توانید از ایده‌ی خود در زندگی استفاده کنید. یک استوری‌بورد(مثل یک کارتون) در نظر بگیرید که توضیح دهد مردم چطور محصول یا خدمت شما را کشف کرده و به آن دست می‌یابند و سپس از آن استفاده می‌کنند. تجسم گاهی‌اوقات به شما کمک می‌کند ایده‌ی خود را به طور ملموس‌تر درک کنید.
    ۷ . یک محاسبه‌ی سرانگشتی انجام دهید.
    محاسبات پیچیده لازم نیست. فقط یک یا سه یا چهار متغیر می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید چه چیزی ایده‌ِ‌ی شما را قابل‌درک می‌سازد.
    ۸ . تمرین کنید تا یک فرضیه گسترده‌تر را شناسایی کنید.
    شاید این عبارت دهن‌پرکن به نظر برسد، ولی در واقع کاری که باید انجام دهید این است که فقط از خود بپرسید “چه چیزی باید درست انجام شود تا این ایده مناسب و پایدار باشد. کدام یک از آن فرضیات شما را نگران کرده است؟ آیا می‌توانید آنها را با هر یک از تکنیک‌هایی که در اینجا گفته شد بررسی کنید؟ .
    ۹ . برای انجام تمرین هریک از تکنیکهای قبل، یک ساعت وقت بگذارید.
    به کارهای موثر و غیرموثری که در گذشته انجام داده‌اید نگاهی بیندازید و ببینید چه فرقی بین آنها وجود دارد؟ وقتی این تفاوت‌ها را لیست کردید، ببینید که ایده‌ِ‌ی فعلی را چطور می‌توان با آنها مقایسه کرد.
    این نوع فعالیت‌های ساده، می‌توانند بینش عمیق‌تری نسبت به ایده ها و فرصت‌ها به شما بدهند و به شما کمک کنند ایده‌های جالب‌تری و کاربردی تری را تدوین نمایید و مطمئن شوید که یک ایده را می‌توان از دفتریادداشت روانه‌ی بازار کرد.
    منبع
    مدیر اینفو | دنیای راه اندازی کسب وکار و کارآفرینی
    ۹ روش کارآمد برای ارزیابی و تست ایده های کارآفرینی
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ذهنیت کارآفرینی: ۵ روش ذهنی برای ارزیابی یک ایده کسب و کار


    اگر ایده کسب و کار خوبی به ذهن‌ تان رسیده است، سریع اقدام نکنید. بلکه ابتدا با این آزمون‌های ذهنی آن را به بوته آزمایش بگذارید.
    ایده کسب و کار

    پشت هر کسب و کار موفقی یک ایده کسب و کار وجود دارد که به دنبال تغییر در یک صنعت و یا بهبود زندگی برای جمعیت هدف (گاهی هم هر دو) شروع به فعالیت می‌کند. اما قدرت یک ایده کسب و کار ممکن است باعث موفقیت یا شکست امکان‌سنجی کسب و کار شود. ایده کسب و کار به ظاهر خوب اما ناقص، می‌توان از پای بست باعث ویرانی یک کسب و کار شود، در حالیکه ایده کسب و کار مشکوک اما با نقاط قوت بیشتر از ضعف ممکن است علیرغم شانس موفقیت، رها شود.
    در صدر تمام بررسی‌های امکان‌سنجی یک ایده کسب و کار، تحقیق و پژوهش است. شما در مرحله تهیه طرح کسب و کار، با دقت و وسواس زیاد شرکت‌های مشغول به کار در صنعت مورد نظرتان را بررسی کرده و مخاطبان هدف خود را به دقت شناسایی می‌کنید تا ببینید که راه حل شما واقعا مناسب این قشر از مخاطبان هست یا نه. اما متغیرهایی وجود دارند که در این داده‌ها دیده نمی‌شوند، و شرایطی که خارج از این گود نمی‌توان آن را ارزیابی کرد (در مقاله‌ی آیا شما ذهنیت کارآفرینی دارید؟، توضیحات تکمیلی بیشتری داده شده است).
    اگر اثر کاربری ایده کسب و کار شما در زندگی مخاطبان، ملموس و قابل اندازه‌گیری نباشد، چگونه ایده کسب و کار را ارزیابی می‌کنید؟ ارزیابی‌های ذهنی به شما این امکان را می‌دهد که کسب و کار خود را از زوایای بحرانی مورد ارزیابی قرار دهید و قبل از شروع رسمی کار، نقاط ضعف آن را بیابید. این ۵ روش ارزیابی ذهنی برای بررسی توانمندی ایده کسب و کار شما بسیار مناسب‌اند:
    ۱) ایده کسب و کار خود را به قسمت‌های کوچکتری خرد کنید


    فرصتی را به خودتان بدهید که علیرغم علاقه زیادی که به ایده کسب و کار خود دارید و در ظاهر هم ایده کسب و کار خوبی به نظر می‌رسد، نقاط ضعف آن را بررسی کنید. اینبار به جای آنکه از راههایی برای توجیه توانمندی ایده کسب و کار خود استفاده کنید، از آزمون اول برای جستجوی نقاط ضعف ایده کسب و کار ، و تشخیص اینکه چرا ایده کسب و کار ضعیفی است، استفاده کنید.
    در این آزمون پیش فرض تان اینست که: ایده کسب و کار شما افتضاح، و پر از نقطه ضعف است. خودتان را در جایگاه یک مشتری قرار دهید که قانع نشده است، سپس تصور کنید که برای هر تعداد نقطه ضعفی که مشتری پیدا کند، جوایز نقدی در نظر گرفته شده است. این نقاط ضعف را یادداشت کنید. این کار به شما امکان می‌دهد نقاط ضعفی را ببینید که تاکنون ندیده‌اید.
    ۲) رقیب جدیدی ظهور می‌کند

    ممکن است هم اکنون رقبای غیر مستقیم زیادی برای ایده کسب و کار شما در بازار وجود داشته باشد، یا اساسا این بازار فضای فعالیت بسیاری داشته باشد. در این آزمون ذهنی، هدف شما طراحی یک برند رقابتی است.
    به نظرتان برند شرکت رقیب برای متمایز کردن خود از شما چه کاری انجام می‌دهد؟ چگونه مدل کسب و کار شما را بهبود می‌دهد؟ این سوالات به شما کمک می‌کنند که برند خود را در مقابل ظهور اجتناب ناپذیر رقیب‌تان تقویت کنید، و یا حتی زمینه فعالیت خود را در جهت جدیدی هدایت کنید.
    نکته‌ای باید به آن توجه کنید اینست که خواه ناخواه رقبای جدیدی ظهور خواهند کرد، بنابراین هرچه ذهن شما احتمالات آینده را بیشتر پیش بینی کند، بهتر است.
    ۳) آزمون دهه


    آزمون دهه” در ارزیابی‌های ذهنی، آزمونی مهم در بررسی طول عمر ایده کسب و کار شماست. این آزمون برمبنای تصور یک دهه‌ی آینده از زمان فعلی، و ارزیابی جایگاه کسب و کار شما در زندگی ده سال دیگر است.

    به عنوان مثال فرض کنید که سال ۱۴۰۶ است، اینترنت در دسترس همه است، در دنیا نیز خودروهای بدون راننده رایج شده است، پهپادها سفارش‌ها را تحویل می‌دهند، و واقعیت مجازی (Virtual Reality) به صورت یکی از راه‌های ارتباطی جدید ظهور کرده است. ایده کسب و کار شما چگونه به کار خود ادامه می‌دهد؟ آیا ایده کسب و کار شما مستقل از تاثیر زمان است، یا به پارادایم فعلی صنعت وابسته است و در ۱۰ سال آینده منسوخ می‌شود؟
    ۴) نمودار رشد

    نمودار رشد را کمتر می‌توان به عنوان یک آزمون در نظر گرفت، بلکه بیشتر ناشی از یک طوفان فکری اساسی است. در اینجا هدف شما تصور کردن تمام مسیرهای رشد کسب و کارتان، بعد از گذشت چند سال از توسعه‌ی اولیه‌ی آن است.
    به عنوان مثال، آیا می‌خواهید کار خود را به صورت جغرافیایی گسترش دهید، یا مخاطبان متنوع‌تری را هدف قرار دهید؟ آیا می‎‌خواهید از محصول خود در رسانه‌های جدیدی استفاده کنید یا صرفا به دنبال بهبودهایی ساده در مدل اصلی آن هستید؟
    تا جاییکه امکان پذیر است این فرضیات را جلو ببرید، و ببینید که ایده کسب و کار شما واقعا چقدر چابک است؟ هر چه قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد، بهتر می‌تواند با تغییرات محیط سازگار شود.
    استیون جانسون (Steven Johnson) در سخنرانی TED خود در این باره سخن می‌گوید که مردم ایده کسب و کار ناب خود را به لحظات “یافتم!” نسبت می‌دهند. اما او در این سخنرنی می‌خواهد داستان دیگری را از تاریخ بیان کند. صحبت‌های گیرای او از ایده کسب و کار چارلز داروین گرفته تا ایده کسب و کار شبکه‌های پرسرعت وب، بیان می‌کند که ایده کسب و کار ناب واقعا از کجا نشات می‌گیرند؟
    ۵) آزمون خدمات پشتیبانی

    نهایتا باید میزان خدماتی را که می‌توانید به عنوان خدمات پشتیبانی به مشتریان ارائه کنید را ارزیابی نمایید. تصور کنید که یکی از مشتریان، شیفته‌ی محصول یا خدمات شماست. به نظرتان بهترین سناریو در این حالت چگونه می‌تواند باشد؟ آیا او برای خرید بیشتر به شما مراجعه خواهد کرد؟ آیا حاضر است برای عضویت پول پرداخت کند؟ آیا حاضر است خدمات شما را به دوستانش معرفی کند؟
    این آزمون به شما کمک می‌کند که بفهمید چه مقدار درآمد جاری می‌توانید از طریق رضایت مشتریان تان به دست آورید. به خصوص نشان می‌دهد که درآمد شما چقدر ظرفیت رشد دارد.
    اگر پس از تمام این ارزیابی‌ها باز هم به این نتیجه رسیدید که ایده کسب و کار شما فوق العاده است، این آزمون‌ها را به بوته‌ی آزمایش بگذارید. از این مرحله راحت عبور نکنید. هر چه در مراحل آغازین توسعه‌ی کسب و کارتان سخت گیرانه‌تر عمل کنید، بهتر می‌توانید در مقابل سختی‌های اصلی مدیریت یک کسب و کار پایداری کنید (در مقاله‌ی آیا شما ذهنیت کارآفرینی دارید؟، توضیحات بیشتری داده شده است).
    ایده کسب و کار: 5 روش ذهنی ضروری برای ارزیابی یک ایده کسب و کار
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ایده کسب و کار برای علاقمندان به کارآفرینی اینترنتی





    اگر به کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب و کار علاقمندید ولی نمی‌دانید از کجا شروع کنید یا نگران بودجه اولیه آن هستید، کسب و کارهای اینترنتی گزینه‌ی خوبی برای شروع هستند. هزینه‌های راه‌اندازی اینگونه کسب و کارها به نسبت کم و دامنه‌ی کسب و کارهایی که می‌توانید راه‌اندازی کنید وسیع است. در این مطلب ۱۰ ایده برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی به علاقمندان کارآفرینی ارائه شده‌است:

    ۱. راه‌اندازی وب‌سایت‌های آموزشی
    با توجه به مهارت یا تخصصی خود می‌توانید یک وبسایت آموزشی راه‌اندازی کنید و با ارائه‌ی محتوای مناسب آن‌را به یک کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید. امروزه نمونه‌های فراوانی از وبسایت‌های آموزشی در اینترنت موجود است. با گسترش فناوری اینترنت و گوشی‌های هوشمند انقلابی در حوزه‌ی آموزش در حال رخ‌دادن است. بسیاری از دانشگاه‌های معروف دنیا وبسایت‌های خود را مجهز به دوره‌های آموزشی رایگان کرده‌اند. آموزش یک نیاز دائمی است که هیچ‌گاه به‌طور کامل برآورده نخواهد شد. پس اگر خوب عمل کنید و محتوای باکیفیت ارائه دهید احتمال موفقیت شما زیاد است. اینجا و اینجا و اینجا چند نمونه از وبسایت‌های آموزشی موجود هستند.
    ۲. ارائه‌ی خدمات
    راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی بر اساس توانایی‌های شخصی و فروختن مهارت خود به مشتریان گزینه‌ی بعدی برای کارآفرینی اینترنتی است. فرض کنید شما توانایی طراحی لوگو دارید، یا مشاور کسب و کار هستید یا تولیدکننده اپلیکیشن گوشی‌های همراهید. با راه‌اندازی یک وبسایت توانایی‌های خود را به مشتریانی که به مهارت‌های شما نیاز دارند بفروشید. مهم‌ترین مزیت این کسب و کار عدم نیاز به اجاره محل کار و توانایی کار گروهی از راه دور است.

    ۳. تولید و فروش محصولات
    در هر زمینه‌ای که تخصصی دارید، نویسندگی، نقاشی، عروسک‌سازی، برنامه‌نویسی، برنامه‌‌سازی (صوتی و تصویری)، از اینترنت به‌عنوان بستری برای تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده‌کنید. مهم‌ترین کار ایجاد و برقراری رابطه‌ با مشتریان بالقوه‌تان است. اعتماد کاربران اینترنتی را جلب کنید. تصاویر واقعی محصولات را روی وبسایت خود بگذارید، اگر امکان دارد نمونه‌ی رایگان ارسال کنید و امکان برگشت‌دادن پول مشتری را نیز فراهم کنید.

    ۴. برنامه‌های اجتماعی و سرگرمی
    اگر توانایی اجرای برنامه‌های هفتگی یا ماهانه دارید، برنامه‌هایی حرفه‌ای در حوزه‌های اجتماعی-آموزشی و سرگرمی، می‌توانید وبسایتی راه بیندازید و عضوگیری کنید. حق عضویت ماهانه یا سالانه و تبلیغات محل درآمد خوبی خواهندبود. برای این‌کار البته باید برنامه‌های باکیفیت تولید کنید و آن‌قدر خوب باشید تا مشتریان حاضر به پرداخت حق عضویت بشوند. به مشتریان این اعتماد را بدهید که برنامه‌ها تا پایان حق عضویت آن‌ها تولید خواهندشد. کسب و کارهای فراوانی در این حوزه وجود دارند، که یکی از نمونه‌های موفق آن را از اینـــجا می‌توانید مشاهده کنید.
    ۵. فروش رابطه‌ای (Affiliate Marketing)
    فروش رابطه‌ای یکی از انواع بازاریابی است که در آن شما محصولات دیگران را در سایت خود یا سایت‌های مخصوص این کار تبلیغ می‌کنید و به ازای فروش یا هر مراجعه‌کننده‌ای که به سایت مبدا می‌فرستید کسب درآمد می‌کنید. همان‌طور که از تعریف فروش رابطه‌ای مشخص است، در این نوع کسب و کار شما نیازی به ساخت یا تولید محصول یا خدماتی ندارید، تنها بستری برای فروش محصولات دیگران فراهم می‌کنید. اما در این راه نیاز به جذب کاربران و تبدیل آن به مشتریان واقعی دارید و الا درآمدی نخواهید داشت! پس تکنیک‌های بازاریابی را باید فرابگیرید.
    چند نمونه از کسب و کارهایی که بر اساس فروش رابطه‌ای بنا نهاده شده‌اند:
    inspirereview.com
    thegreenhead.com
    thisiswhyimbroke.com
    thewirecutter.com
    ۶. ساختن سایت و فروش تبلیغ
    دِرِک هالپرن (Derek Halpern) اعجوبه‌ی این کار است. او سال‌ها پیش وبسایتی برای انعکاس اخبار ستاره‌های هنری و شایعات مربوط به آن‌ها راه‌اندازی کرد و بعد از چندی سایتش به محل تبلیغ کسب و کارهای دیگر تبدیل شد. او اکنون موسس و مدیر وبسایت SocialTriggers است که به ارائه‌ی محتوای آموزشی می‌پردازد. درواقع این حوزه یکی از عمومی‌ترین حوزه‌های کسب درآمد اینترنتی است. رمز و راز موفقیت مطالب جذاب، استمرار و ماندگاری است.
    ۷. جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی برندشده
    جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی گزینه‌ای هم سخت و هم راحت است! سخت از این بابت که برای تبدیل شدن به یک برند تولیدکننده‌ی محتوا در اینترنت باید زحمت زیادی بکشید و راحت از این بابت که وقتی تبدیل به برند شدید این اسپانسرها خواهند بود که به شما مراجعه خواهندکرد. همان‌طور که پبش‌تر اشاره شد برای این‌کار نیاز به تولید محتوای باکیفیت و مستمر دارید.
    ۸. مراسم
    برگزاری مراسم، اعم از سمینارها یا کارگاه‌های آموزشی و غیره در اینترنت و یا در دنیای واقعی نیز می‌تواند حوزه‌ی مناسبی برای کسب درآمد باشد. یکی از نمونه‌های موفق مایکل استلزنر (Michael Stelzner) است. او برگزارکننده‌ی جلسات آنلاین و مراسم حضوری با هزاران شرکت‌کننده است. او چند سال پیش کار خود را با یک بلاگ ساده شروع کرد و اکنون بنیان‌گذار و مدیر سایت socialmediaexaminer.com است.
    ۹. مربی‌گری
    اگر توانایی مربی‌گری در حوزه‌ی روانشناسی دارید این حوزه دامنه‌ای وسیع از کسب و کارهای مختلف را شامل می‌شود. هم می‌توانید به‌صورت کاملاً اینترنتی به این کسب و کار مشغول شوید و خدمات مشاوره‌ای خود را در بستر اینترنت ارائه دهید و هم می‌توانید با ترکیب این مهارت با انواع دیگر کسب و کارهای اینترنتی که در شماره‌ها بالا بدان اشاره شد ضمن تبدیل کردن خود به یک برند، اسپانسر بگیرید یا در دنیای واقعی سمینار یا کارگاه آموزشی برگزار کنید.

    ۱۰. خلاق باشید!

    روش‌های دیگری نیز برای کسب درآمد در اینترنت وجود دارد. کافی است به قابلیت‌های خود و نیازهای موجود دقت کنید و یا روند فعلی کاربرانی که به آنها دسترسی دارید (یا می‌توانید پیدا کنید) را بررسی کنید و بر آن اساس ایده‌ای جذاب تولید کنید. مثلاً این یکی از نمونه‌های خلاقانه برای کسب درآمد از اینترنت است. نکته‌ی مهم شناخت مشتریان بالقوه، شناخت بازار و آشنا بودن به مسائل فرهنگی بازار مورد نظر است.

    منبع: Entrepreneur | ترجمه و تکمیل: روزآفرین
    https://behtarinideh.com/%d8%a2%db%8...c%d8%af%d8%9f/
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    انتخاب ایده برای کسب و کار


    انتخاب ایده برای کسب و کار

    ابتدا گرایش‌های موجود در بازار را که می‌توانند پایداری یک سرمایه‌گذاری بلند مدت را به دنبال داشته باشند شناسایی کنید وسپس‌ ایده‌ای که به آن عشق می‌ورزید را امتحان کنید. ‌این‌ها مواردی است که مربیان و مشاوران کسب‌وکار به شما پیشنهاد می‌دهند. امروزه‌این سوال مطرح است که چه ایده‌ای در کسب و کار می‌تواند بیشترین پتانسیل را برای رسیدن به موفقیت داشته باشد؟
    یکی از مهم‌ترین مسائل برای رسیدن به موفقیت در کسب وکار ‌این است که به دنبال شناسایی نیازهای برآورده نشده باشید (مشکلات توان فرسایی که بسیاری از مردم آن‌ها را تجربه کرده‌اند وبه دنبال حل آن‌ها هستند) وبرای حل آن‌ها یک کسب وکار سودمند را پایه‌گذاری کنید.
    به جای آنکه به دنبال‌ایده‌های جدید و راه حل آن‌ها باشید، انتخاب‌ایده مطلوب را با جست‌وجوی مشکلات و راه‌حل‌های آن‌ها شروع کنید. سعی کنید نکته‌ای که اغلب کارآفرینان مشتاق آن را نادیده می‌گیرند را به یاد داشته باشید: شما نه تنها باید مشکلات مشتریان را کاهش دهید بلکه رفع نیاز مشتری باید به گونه‌ای انجام شود که راهی برای درآمدزایی و تاسیس کسب وکاری سودمند‌ایجاد کند. حال چگونه می‌توان مشکلاتی که اکثریت مردم با آن‌ها روبه‌رو هستند را مشخص کرد؟ در آغاز کار به بررسی روند‌ها بپردازید: روندهای موجود در شیوه زندگی، روند‌ها در بازار کسب‌وکار و روندهای جمعیتی را بررسی کنید. با بحث با دوستان و همکارانتان از روندهایی که نظر آن‌ها را جلب کرده، آگاه شوید. سعی کنید به دنبال داده‌های تجربی باشید و صرفا از شنیده‌های تصادفی استفاده نکنید.
    «دیوید اشنایدر» یک مشاور مستقل در یک شرکت کارآفرینی در آمریکا می‌گوید: «من آمار مربوط به پیش‌بینی ده سال آینده نرخ بیکاری در‌ایالات متحده را که در بهار منتشر می‌شود، از نزدیک دنبال خواهم کرد.» او می‌گوید: «اداره آمار کار آمریکا با استفاده از منابع بیشماری به توسعه اطلاعات در مورد بازار کار ‌ایالات متحده آمریکا می‌پردازند و پیش‌بینی‌های ارزشمندی در مورد‌ اینکه کدام بخش‌ها سریع‌ترین رشد را در آینده خواهند داشت، ارائه می‌کند. گزارش بعدی آن‌ها سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را پوشش می‌دهد. ‌این گزارش نیز مثل همیشه داده‌های اساسی و پیش‌بینی‌ها در مورد بازار کار را زود‌تر از هر موسسه دیگری در اختیار خواهد گذاشت.» فرصت‌های موجود برای کسب‌وکار در بخش خدمات

    «جویس گویا» تحلیلگر مسائل اقتصادی و رییس کل «گروه هرمان» در گرینزبورگ می‌گوید: فرصت‌های راه‌اندازی کسب‌وکار در آینده به احتمال زیاد متعلق به بخش خدمات است.‌‌ همان طور که شاهد هستیم امروزه با بهبود وضعیت اقتصادی مادران بیشتری مشغول به کار هستند و درآمد بیشتری نیز دارند، آن‌ها به دلیل کمبود وقت احتیاج به خدمات بیشتری دارند‌. همچنین آن‌ها امروزه قادر به پرداخت هزینه‌های خدماتی بیشتری نیز هستند. بخش خدمات برای خانم «بلیندا فوچ» موسس کسب‌وکاری به نام «صاحب پول خود شوید» سودآوری زیادی را به همراه داشته است. او متوجه شد که موانع احساسی بر سر راه بسیاری از مردم قرار دارد که از تصمیم‌گیری عقلانی آن‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین او در کسب‌وکار خود توصیه‌ها و استراتژی‌هایی را در خصوص پس‌انداز پول و کاهش بدهی‌ها به مردم می‌دهد. خانم «فوچ» می‌گوید: «من این هدف را در راستای علاقه و اشتیاق شخصی به انجام رساندم. اما‌این کار نه تنها برای من درآمدزا بود که نتیجه آن نیز سبب تغییرات مهمی‌ در زندگی مشتریان، اعضای مخاطب و مشترکین شده است.»
    سینا شارپ مدیر یک موسسه تحقیقاتی توصیه می‌کند که برای یافتن‌ایده مطلوب به دنبال حوزه‌هایی بروید که شیوه‌های انجام کار و ارائه خدمات در آن‌ها مدت‌هاست بدون تغییر مانده است (و بنابراینجای پیشرفت دارد) به عنوان مثال او به مراکز معاینه پزشکی سرپایی در داروخانه‌ها اشاره می‌کند، که در آن‌ها پرستاران خدماتی مانند تزریقات و دیگر معاینات جزئی را انجام می‌دهند. این مراکز صف‌های بلند در مطب پزشکان را از میان برده است. شارپ می‌گوید: «هیچ‌گاه با‌ این ‌ایده که کسب‌وکار شما برای اجرا به محیط خانه احتیاج دارد دست از کار نکشید همچنین هر‌ ایده کسب‌وکاری نباید در مقیاس میلیونی مشتری داشته باشد‌. اگر شما بتوانید حتی فقط یک درصد از بازار را در تسخیر خود درآورید هم بسیار خوب است.» «اشنایدر» پیشنهاد می‌کند هنگامی ‌که ‌ایده‌ای خوب به نظر شما می‌رسد آن را از طریق تحقیقاتی دقیق مورد بررسی قرار دهید و ارزش ریالی آن را تخمین بزنید. در‌اینجا به برخی از کسب وکارهای خدماتی موفق اشاره می‌کنیم: مربیگری: تقریبا در همه جا و در میان هر قشری از مردم از مربیان در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. می‌توان‌این کسب و کار را در زمینه آموزش به پناهندگان، کودکان و تعلیم رانندگی و… ‌ایجاد کرد.
    خدمات پزشکی: پس از وقوع دو جنگ، افزایش تعداد مبتلایان به دیابت و پیشرفت‌های حاصله در زمینه تکنولوژی پزشکی، امروزه افراد زیادی هستند که از اعضای مصنوعی بدن استفاده می‌کنند. توزیع‌این وسایل، آموزش استفاده از آن‌ها و کمک بلند مدت به استفاده‌کنندگان می‌تواند حوزه مناسبی برای‌ایجاد کسب و کار باشد. مهاجران: آن‌ها به تدریج برای استقرار به شهرهای کوچک و حومه شهرهای بزرگ رو می‌آورند. شما می‌توانید با پیدا کردن راه‌هایی برای ارائه خدمات به آن‌ها کسب‌وکار ‌ایجاد کنید.

    خدمات تغذیه‌ای: علاقه‌مندی به غذاهای ارگانیک و سالم و محلی امروزه زیاد شده است‌. تهیه غذای ارگانیک برای کودکان، ساخت باغچه‌های کوچک در حیاط‌ها و ارائه خدمات و تجهیزات لازم برای کشت آسان گیاهان می‌تواند ‌ایده مناسبی برای کسب‌وکار باشد.
    جمعیت کهنسال رو به رشد: می‌توانید خدماتی برای کهنسالان ارائه دهید تا چه در منزل و چه بیرون از منزل از امکانات لازم بهره‌مند شده و به آن‌ها احترام گذاشته شود. می‌توانید با خواربار فروشی‌ها و داروخانه‌های محلی برای حمل کالاهای آن‌ها به درب منازل قرار داد ببندید.
    منبع: Business Week
    سایت ایده و خلاقیت: ایده های خلاقانه در کسب و کار، کارآفرینی، سرمایه گذاری و موفقیت انتخاب ایده برای کسب و کار - سایت ایده و خلاقیت: ایده های خلاقانه در کسب و کار، کارآفرینی، سرمایه گذاری و موفقیت
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    ۵ روش سنجش اعتبار یک ایده کسب و کار




    سؤال: من یک ایده‌ی کسب و کار دارم که دوست دارم آن‌را پرورش دهم، اما تجربه‌ی کارآفرینی و کسب و کار ندارم؛ از کجا باید شروع کنم؟
    پاسخ: به عنوان یک کارآفرین شما همیشه در حال یادگیری هستید. تعداد کمی از ما درباره‌ی ایده یا فرصت کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کاری که به دنبال آن هستیم تخصص کافی داریم. پس شما تنها نیستید! اما بالاخره زمانی می‌آید که باید وارد بازی شوید و در حین حرکت جزئیات را یاد بگیرید.
    در اینجا چند نکته‌ که به شما در رسیدن به آن مرحله کمک می‌کند را مرور می‌کنیم.
    ۱. به ایدهتان با واقعیتها اعتبار ببخشید.
    - در مورد صنعتی که می‌خواهید به آن وارد شوید تحقیق کنید.
    - رقبا و جانشین‌های احتمالی یا گرایش‌های بازاری که ممکن است فرصت کسب و کار مناسبی برای ایده‌ی شما فراهم کند را بررسی کنید.
    این کارها نه تنها به شما تصویری واقعی از وجود و بزرگی فرصتی که پیدا کرده‌اید می‌دهد بلکه به شما کمک می‌کند خط مشی‌تان را بازتعریف کنید و آن را از چیزی که هم اکنون در بازار وجود دارد متمایز کنید.
    ۲. با گرفتن بازخورد به ایدهی خود اعتبار بدهید.
    از صحبت کردن در مورد ایده‌ی خود با دیگران نترسید. بسیاری از کارآفرینان تازه‌کار نسبت به ایده‌هایشان بیش از حد پنهان‌کاری می‌کنند چون می‌ترسند که کسی ایده‌ی آن‌ها را بدزدد. اما به قول معروف، ارزش هر ایده فقط به اندازه‌ی عملکرد آن است. احتمال اینکه کسی ایده‌ی شما را بدزدد و با آن کسب و کاری موفق ایجاد کند چقدر است؟ احتمالاً خیلی کم، پس وحشت‌زده نباشید!
    به جای ترس، از دوستان، هم‌سن و سال‌ها و مشاوران بالقوه بازخورد بخواهید. به واکنش‌های غریزی، انتقادها و هیجان‌ها با دقت توجه کنید. ممکن است خیلی‌ها فکر کنند عقلتان را از دست داده‌اید، اما در هر حال بازخوردهای مفیدی جمع می‌کنید.
    ۳. کمک بخواهید.
    کسانی که می‌توانند کمک کنند را شناسایی کنید؛ مشاوران، شرکا و بنیان‌گذاران کسب و کارهای دیگر را پیدا و بررسی کنید و به سمت‌شان بروید. حتی اگر ارتباط مستقیم ندارید برایشان ایمیلی محترمانه بفرستید و به طور خلاصه ایده‌ی خود را شرح دهید. به آن‌ها توضیح دهید که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند. همه‌ی آن‌ها جواب نخواهند داد؛ و همه‌ی جواب‌های دریافتی هم مفید نیستند. اما در نهایت شبکه‌ای از روابط قابل اعتماد درست می‌کنید که وقتی کسب و کارتان شروع به رشد کرد بسیار با ارزش خواهند بود.
    ۴. گرایشهای موجود را تعقیب کنید.
    جایی‌که اخبار و اطلاعات مهم درباره گرایش‌های جدید در صنعت شما در آن یافت می‌شود را پیدا کنید. از بازیگران قوی و فعالیت‌های اطراف آگاه شوید و همیشه اطلاعات‌خود را به‌روز کنید.
    ۵. به درون خود رجوع کنید.
    آیا واقعاً به ایده‌ای که در سر دارید اعتقاد و باور قلبی دارید؟ بهتر است همین الان نگاهی به درون‌تان بیندازید و ببینید چقدر نسبت به این موقعیت خاص شور و اشتیاق دارید! چون راهی طولانی و دشوار در پیش است. در سخت‌ترین شرایط تنها چیزی که شما را سرپا نگه می‌دارد ایمان و باور خودتان است.

    منبع | ترجمه: روزآفرین

    5 روش سنجش اعتبار یک ایده کسب و کار | روز آفرین
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    سه روش برای تست ایده محصولات به کمک رسانه های اجتماعی

    تا به حال برایتان پیش امده است برای تست آخرین ایده های مرتبط با کسب وکار خود از رسانه های اجتماعی استفاده کنید؟ بیشتر کسب وکارها قدرت رسانه های اجتماعی برای دسترسی به فوکوس گروپ را نادیده می گیرند و از آن به خوبی استفاده نمی کنند. در این مقاله قصد داریم سه روش موجود برای تست ایده محصولات در رسانه های اجتماعی را با هم مرور کنیم. پس همراه وب ایده باشید.
    چیزی که افراد می نویسند را بخوانید:

    بررسی رسانه های اجتماعی روش خوبی برای قضاوت کردن درباره وجود تمایل به ایده مدنظر است. با اینحال به جای اینکه به طور مستقیم نظرات مشتریان خود را بپرسید می توانید از طریق ابزارهایی همچون Brandwatch یا Falcon صحبت های افراد در مورد محصولات یا خدماتی که مدنظر دارید را پیگیری کنید. زمانی که جستجوهای خود را انجام دادید و آن را راه اندازی کردید می توانید ببینید افراد به دنبال راه حلی که در ذهن شماست هستند یا خیر. یکی از مزایای این رویکرد به دست اوردن بینش در مورد مشتریان و خواسته های آن هاست
    با احتیاط کار خود را آغاز کنید:

    فرض کنید یکی از کاربران به دنبال اجرای تور مسافرتی به یکی از کشورهای موجود است. او بازار خاصی برای خود تعریف کرده و می خواهد ببیند رسانه های اجتماعی می تواند در دسترسی به این مخاطبان مفید باشد یا خیر. در این شرایط می توان یک صفحه فیس بوکی برای این کاربر راه اندازی کرد و با کمی تبلیغ یک کمپین ایجاد نمود. ما در دنیای واقعی همین کار را برای یکی از مشتریان خود انجام دادیم و در عرض ۲ هفته به ۱۸۰۰۰ نفر مخاطب در بازار هدف دست پیدا کردیم. مزیت این نوع کمپین شامل دو گزینه مختلف است. اولا کاربر می تواند بر اساس لایک ها، کامنت ها و کلیک ها در مورد ایده خود قضاوت کند و تمایل افراد به این ایده را بسنجد. دوما او می تواند در صورت موفق بودن ایده از صفحه فیس بوکی که در حال حاضر دارد و به مشتریان دسترسی دارد استفاده کند.
    از افراد سوال کنید:

    اگر بودجه کافی برای اجرای کمپین های فیس بوکی را ندارید یا نمی توانید از ابزارهای پولی رسانه های اجتماعی استفاده کنید کافیست یک فوکوس گروپ مجازی ایجاد کنید. مشتریان ایده آل خود را بر روی توییتر پیدا کنید. از هشتگ و جستجوی مرتبط با کلمات کلیدی استفاده نمایید و فهرست جدیدی برای این افراد ایجاد کنید. ممکن است همه افراد دوست نداشته باشند به سوالات شما پاسخ دهند اما نا امید نشوید. بعد از اینکه فهرست خود را تهیه کردید، با افراد موجود در فهرست تعامل داشته باشید. می توانید از این افراد سوال بپرسید یا لینکی برای نظرسنجی برایشان ارسال کنید. از پاسخ هایی که دریافت می کنید شگفت زده خواهد شد.
    سه روش برای تست ایده محصولات به کمک رسانه های اجتماعی » وبلاگ وب ایده
  9. #9
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    آیا می توان ایده کسب و کار را تبدیل به امتیازی انحصاری کرد؟

    آماده سازی ذهن برای دست یابی به یک ایده بکر که قادر به راه اندازی و توسعه هرچه بهتر یک کسب و کار باشد، همواره امری دشوار بوده است. اما باید توجه داشت که در بسیاری از مواقع محافظت از ایده مذکور در جهت عدم کپی برداری از آن، چالشی نفس گیر خواهد بود. حال به نظر شما به چه روش هایی می توان از به سرقت رفتن ایده ای که خود خالق آن بوده اید جلوگیری کنید؟ حق ثبت اختراع (Patent) که تحت عنوان “کسب امتیاز انحصاری” نیز شناخته می شود، یکی از این دسته راهکارها خواهد بود.
    حق ثبت اختراع یا امتیاز انحصاری چیست؟ امتیاز انحصاری حقی قانونی است که توسط دولت به هر فردی که خالق اثر مورد نظر باشد اعطا می شود. وی پس از آن تا مدت زمانی مشخص و محدود مجوز استفاده از اختراع خود را در اختیار خواهد داشت. کسب چنین مجوزی آن هم زمانی که صحبت از یک کسب و کار به میان می آید، تاثیرات بسیار مهمی به دنبال دارد. اما آیا می توان برای ایده یک کسب و کار نیز پیش از راه اندازی مجموعه و یا ارائه آن به سرمایه گذاران شرکت امتیاز انحصاری دریافت کرد؟

    تنها اختراعات حق ثبت رسمی دارند

    همانطور که می دانید تفاوتی کاملا مشخص بین یک “ایده” و یک “اختراع” وجود خواهد داشت. ایده مفهوم، فکر و یا عقیده ای است که نتیجه تخیلات فردی بوده و تعریف، مادیت، عملکرد و همچنین خصوصیات مشخصی ندارد. این در حالی است که اختراع نتیجه عملی ایده ای خاص بوده و دارای عملکرد، تعریف و ویژگی های قابل اشاره دقیق است.
    – آیا می توان حق انحصاری استفاده از یک ایده را به ثبت رساند؟ خیر.
    – آیا می توان یک اختراع را ثبت قانونی کرد؟ بله.
    برای آن که درک بهتری از این تفاوت ها به دست بیاوریم، با یک مثال ادامه خواهیم داد. تصور کنید که ایده ای از یک وسیله حمل و نقل جدید در اختیار دارید. تا زمانی که حداقل یک نمونه از وسیله مذکور را تولید نکرده باشید و یا مدرکی محکم در راستای اثبات امکان ساخت ارائه ندهید، قادر به ثبت انحصاری ایده خود نخواهید بود.

    حق انحصاری ثبت یک اثر چه انواعی دارد؟

    در مجموع می توان حق ثبت رسمی را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد.
    – پتنت های سودمندی: این مورد از جنبه های عملکردی و ابزاری یک اختراع مانند دستگاه های مختلف، فرآیندها، متدهای اختصاصی، ترکیب اجزا و یا هر چیز دیگری که در ایجاد یک عملکرد منحصر به فرد نقش دارد، حمایت و محافظت خواهد کرد. این مدل از انواع پتنت به مدت ۲۰ سال در اختیار فرد متقاضی قرار داده می شود.
    – پتنت های طراحی: این دسته از پتنت ها برخلاف مورد قبلی، از ظاهر، طراحی، شکل و یا تزئینات کلی یک اختراع حمایت خواهد کرد. مدت زمان اعلام شده برای پتنت های طراحی، ۱۴ سال است.
    – پتنت های کارخانه ای: مورد آخر به پتنت هایی اختصاص دارد که حاصل از کشف و یا اختراع متد جدید برای تولید یک محصول و در واقع ساخت کارخانه ای متفاوت هستند.
    تمامی این پتنت ها بدین معنا هستند که شما می تواند مدل کسب و کار خود، محصولات، فرآیند تولید و یا هر جنبه عملکردی از مجموعه خود را به شرط موفقیت در تست پتنت پذیری، به ثبت رسمی حقوق مادی و معنوی برسانید.
    آزمون پتنت پذیری چیست؟

    به طور کلی ثبت اختراع روندی سخت است و هر برنامه ای به تایید اداره ثبت اختراعات کشور مربوطه (مانند USPTO در آمریکا) نخواهد رسید. به عنوان مثال قوانین آمریکا، فرد متقاضی را موظف به شرکت در آزمون نام برده و گذر از مراحل سه گاه آن می کند. این مراحل به صورت زیر خواهند بود:
    تست سودمندی: این تست نشان می دهد که آیا اختراع مورد نظر در دنیا واقعی سودمند خواهد بود و یا خیر. اختراعی که کاربردی نداشته باشد، پتنت را نیز دریافت نخواهد کرد.
    – تست نوآوری: این آزمون سطح نوآوری اختراع ارائه شده را می سنجد و آن را با تمام اختراعات مشابه قبلی مقایسه می کند.
    – تست عدم وضوح: این مورد در میان مراحل سه گانه پتنت پذیری، دشوارترین مرحله به شمار می رود. در این تست اختراع مورد نظر با اختراعات مشابه پیشین مقایسه شده و تنها در صورتی پتنت را دریافت خواهد کرد که یک فرد ماهر در زمینه مربوطه، قادر به تشخیص تفاوت های آن با نمونه قبلی نباشد.

    آیا برای دریافت حق مالکیت مادی و معنوی نیازی به ارائه پروتوتایپ خواهد بود؟

    باید توجه داشته باشید که قوانین مربوط به ثبت قانونی یک اختراع، در هر کشوری متفاوت است. برای مثال اغلب کشورها اصراری به ارائه یک نمونه اولیه یا پروتوتایپ برای دریافت پتنت ندارند. تنها باید بتوانید اختراع خود را به گونه ای کاملا قابل درک برای مخاطبان خود تفسیر کنید. این تفسیر شامل تمام خصوصیات طرح مذکور و همچنین مراحل ساخت و چگونگی استفاده از آن می شود.
    آیا شما واقعا نیاز به دریافت حق مالکیت مادی و معنوی برای کسب و کار خود دارید؟

    هیچ شکی وجود ندارد که حفاظت از ایده کسب و کار باید جز اصلی ترین اولویت های مدیریتی شما به شمار رود. روش های متعددی برای دست یابی به این هدف وجود خواهد داشت و دریافت پتنت تنها راه چاره یک کسب و کار نخواهد بود. از طرفی ثبت امتیاز انحصاری علاوه بر نیاز به طی مراحل طولانی، مستلزم صرف هزینه بسیار نیز بوده که هر مجموعه ای قادر به پرداخت آن نیست. راه کارهای قانونی دیگری که برای محافظت از ایده کسب و کار وجود دارند به صورت زیر خواهند بود:

    – حق تکثیر یا کپی رایت: شما می توانید نرم افزار، راهنما و تمامی آثار هنری، موسیقی و ادبی را بدین ترتیب محافظت کنید. به عنوان مثال امکان پتنت سازی سیستم نرم افزاری و برنامه نویسی کسب و کار وجود خواهد داشت.
    – اسرار تجاری: این مورد مجموعه ای از اطلاعات خاص است که قابل دسترسی نبوده و رقبا نمی توانند از آن کپی برداری کنند. به عنوان مثال هنوز هیچ کس فرمول دقیق کوکا کولا را نمی داند!
    آیا می توان ایده کسب و کار را تبدیل به امتیازی انحصاری کرد؟ - اکادمی فروش
  10. #10
    تاریخ عضویت
    2018/04/10
    نوشته ها
    2,850
    20
    مدیر بخش
    چطور بفهمیم ایده کسب و کارمان خوب است یا نه

    سوالی که امروز می خواهم به آن بپردازم این است که:
    چطور بفهمیم ایده کسب و کارمان خوب است یا نه؟
    نکته جالب می دانی چیه؟ اگر از کسی به بپرسی به نظرت ایده ام چطور است، می گوید:
    اوممم به نظر خوب می آید امتحانش کن.
    چرا انقدر سریع پاسخ می دهند؟ چون اگر شکست بخوری هم هیچ تاثیری در زندگی آن ها ندارد.
    یا به عبارت دیگر “الویت زندگی هر کس فقط خودش است”
    پس یه جورایی این وسط تنها می مانی. باید بتوانی خودت تشخیص دهی که آیا واقعا ایده ای که انتخاب کردی تو را به ثروتمند می کند یا خیر.
    ببخشید بعضی وقتها بعضی حرف هایم تلخ است اما ترجیح می دهم حرف تلخ امروزم مانع تجربه تلخ فردایت شود.

    اما نگران نباش تا چند دقیقه آینده فرمولی را یاد می دهم که بتوانی خودت مثل یک متخصص ایده تشخیص دهی که آینده کاری ات چطور خواهد بود.

    ماتریکس تشخیص ایده های پولساز:

    ازت می خواهم یک قلم و کاغذ برداری و این ماتریکس را برای خودت ترسیم کنی.


    هر کدام از این شماره ها چه معنایی دارد:

    1. محصولاتی هستند که مشتری های کمی دارند اما قیمت های بالایی دارند ( مثل مشاوره ها )
    2. محصولاتی هستند که ارزش بالایی دارند و همچنین مشتریان زیادی دارند ( مثل آموزش داشتن سیکس پک و..)
    3. محصولاتی هستند که مشتری زیادی دارند ولی ارزش پایینی دارند ( مثل پروژه دانشگاهی، فروش فایل، فروش قالب وردپرس و…)
    4. محصولاتی هستند که تولید کننده بدون در نظر گرفتن نیاز مردم آن ها را ساخته است و در طول ساخت معیار فقط علاقه شخص تولید کننده معیار بوده است)



    با توجه به همین ماتریس خیلی راحت می توانی متوجه شوی که آیا ایده ای که در ذهن داری جز دسته ۱ و ۲ هست یا خیر.
    اگر پاسخت مثبت بود همین الان کسب و کارت را شروع کن.
    اما اگر پاسخت منفی بود احتمالا به کمک بیشتری نیاز داری. خیلی خب بریم سر راهنمایی عمیق تر.

    کدام ایده های یا محصولات از نظر مردم با ارزش هستند؟

    پاسخ این سوال خیلی ساده است.
    آن دسته از ایده ها یا محصولاتی که می توانند یکی از مشکلات اساسی مردم را حل کنند.
    زمانی که می گویم مردم باید بدانی خودت هم جز مردم هستی. پس اگر نگاهی عمیق به درون خودت بیاندازی متوجه می شوی چه مشکلات یا نقطه ضعف هایی داری که همیشه دوست داشتی آن ها را نداشته باشی.

    نکته جالب اینجاست که آن دسته از مشکلاتی که اساسی هستند همیشه در طول تاریخ بیشریت با انسان بوده اند.
    مثل:

    • اندام زیبا
    • زیبایی بیشتر
    • جذاب بودن
    • داشتن دوست
    • ازدواج
    • ارتباط عاطفی
    • کسب وکار
    • پول بیشتر
    • آزادی بیشتر
    • دوست داشته شدن
    • مورد توجه واقع شدند.
    • و….

    نکته مهمی که باید بدانی این است که اگر ایده خوبی داشته باشی احتمالا افراد زیادی آن بیرون هستند که همین الان در آن حوزه فعالیت می کنند.
    اکثر افراد تصور می کنند این خبر بدی است اما باید بگویم این بهترین خبر ممکن است که تا به امروز شنیده ای چون ثابت می کند این حوزه، مشتریان زیادی دارد!
    برای اینکه بتوانی در حوزه خودت یک فرد شناخته شده باشی کافی است مطالب و محصولات بهتری نسبت به دیگران تولید کنی. همین!
    و برای اینکه بخواهی از دیگران بهتر شوی باید بیشتر مطالعه کن یا از مشاوران یا متخصصان با تجربه در حوزه خودت کمک بگیری.

    مرحله نهایی: ایده ات را در محیط واقعی تست کن!

    این قسمت مهمترین قسمت کار است که اطمینان می دهد ۱۰۰% ایده ات به پول تبدیل می شود.
    قبل از اینکه این قسمت را توضیح بدهم اجازه بده این سناریو را تصور کنیم.
    ایده ات را پیدا می کنی.یک وبسایت راه اندازی می کنی.برای انتخاب قالب و طراحی اش وقت می گذاری.ساعت ها، روزها، هفته ها، ماه ها برای تولید محتوا و ساخت محصول زحمت می کشی.بالاخره محصول آماده می شود.آن را در سایت برای فروش قرار می دهی.اما حتی ۱ نفر هم آن را نمی خواهد!کل دنیا به یکباره روی سرت خراب می شود.
    می دانی چرا این اتفاق می افتد؟
    چون ایده قبل از اجرا، تست نشده است. خیلی خب تصور کنم اهمیت تست کردن ایده را می دانی پس اجازه بده بریم سر راه عملی تست کردن ایده.

    روش تست کردن ایده قبل از اجرا :

    جستجو کردن و پیدا کردن سایت های فعال در حوزه انتخابی
    برای اینکار کافی است نام حوزه ای که می خواهی در آن فعالیت کنی را به انگلیسی پیدا کنی و به شکل زیر در گوگل جستجو کنی.
    در اینجا مثلا حوزه انتخابی من Fitness است.
    عبارتی که جستجو می کنم: Fitness Bloggers
    اگر در حوزه انتخابی ات بلاگر های زیادی باشند به این معناست که حتما حوزه ای که انتخاب کردی پولساز است.

    همانطور که در این تصویر می بینی سایت های زیادی هستند که بهترین بلاگر ها در این حوزه ها را معرفی کرده اند.
    کافی است وارد وبسایت این بلاگر ها بشی و ببینی بیشتر درباره چه موضوعی می نویسند. ( چون آن ها با تجربه ای که بدست آورند بهتر می دانند مخاطبین چه مشکلی دارند و یا به چه چیزی بیشتر علاقه دارند)
    با این تکنیک می توانی متوجه شوی که مردم واقعا به چه موضوعی در حوزه انتخابی ات علاقه دارند پس خیلی راحت می توانی یک پیشنهاد رد نشدنی برای مخاطبینت بنویسی.
    به واسطه ارائه پیشنهاد رد نشدنی می توانی لیست بزرگی از مخاطبین برای ارتباط بیشتر با آن ها بسازی.
    این کل کاری است که برای ایده ات باید انجام دهی
    https://eqva.net/how-to-know-if-your...actually-good/
+ پاسخ به موضوع
نمایش نتایج: از 1 به 10 از 10

موضوعات مشابه

  1. تست a b در پروژه های نرم افزاری
    توسط Admin در انجمن A/B Testing | آزمونهای مجزا
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/02/22, 11:58
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2018/02/14, 20:46
  3. چطور یک تست a/b خوب انجام دهیم؟
    توسط SARA در انجمن دیجیتال مارکتینگ
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/11/09, 15:18
  4. ایده‌های تست a/b برای پیشبرد رشد کسب‌وکار
    توسط SARA در انجمن آموزش های عمومی استارتاپی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2017/11/05, 20:53

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش