عرضه اولیه سکه (ICO) را تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های فن‌آوری در دستور کار خود قرار داده‌اند تا از این طریق، سرمایه‌های خود را افزایش دهند. این شرکت‌ها برای خود ارزی دیجیتالی تولید می‌کنند و برای خرید در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. اما این شیوه کاملا خارج از قواعد قانونی است. آیا رسوایی مالی این شیوه نزدیک به وقوع است؟
شان بولنجر، مدیر ارشد آژانس دیجیتال کیپ‌تاون، خود را سرمایه‌گذاری واقعی نمی‌داند. اما زمانی که با وینی لینگهام، مدیر شرکت فن‌آوری شهروندی در ایالات متحده، برخورد کرد با نوعی از افزایش سرمایه مواجه شد که تا کنون از آن خبر نداشت. شرکت شهروندی تصمیم گرفته بود که به جای عرضه کل یا بخشی از سهام خود در بازار سهام که با نام عرضه اولیه عمومی (IPO) شناخته می‌شود، ژتون‌ها یا ارز دیجیتالی خود را عرضه کند، تا از آن طریق سرمایه لازم برای توسعه پلتفرم تأیید هویت خود را به دست آورد.
آقای بولنجر از محصول شرکت سیویک شگفت‌زده شده بود و تصمیم گرفت که در آن سرمایه‌گذاری کند. او می‌گوید:
این فرصتی بود که از طریق آن توانستم در یک استارتاپ سرمایه‌گذاری کنم. امری که در آفریقای جنوبی به دلایل مختلفی از جمله محدودیت منابع مالی بسیار مشکل است. ریسک آن بالا بود، اما سودش به شدت وسوسه‌ام کرد.
شرکت سیویک از طریق عرضه اولیه سکه، ۳۳ میلیون دلار منابع مالی جمع‌آوری کرد. این سکه‌ها در کیف پول‌های دیجیتالی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران به امید این که با رشد شرکت، ارزش این سکه‌ها هم افزایش پیدا کند، ذخیره می‌شود. بسیاری دیگر از شرکت‌ها هم با همین شیوه از طریق توسعه اپلیکیشن‌هایی که بر مبنای بلاک چین هستند، منابع مالی خود را افزایش داده‌اند. شرکت‌های مختلف در مجموع ۱ میلیارد دلار آمریکا از این طریق افزایش سرمایه داشته‌اند. شرکت‌هایی همچون بنکور و تزوس به تنهایی به ترتیب ۱۵۳ میلیون دلار و ۲۳۲ میلیون دلار افزایش سرمایه داشته‌اند.
مایکل مارکوویچی، مدیر صندوق توسعه‌دهندگان دیجیتال مستقر در جزایر کیمن، می‌گوید:
آماده‌سازی یک عرضه اولیه سکه (ICO) تنها چند هفته به طول خواهد انجامید. سکه‌ها به جای این که از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capitalist Firms) به فروش گذاشته شوند، قادر هستند تا بدون واسطه در اختیار سرمایه‌گذاران و مشتری‌های علاقه‌مند قرار گیرند.
این صندوق در حال عرضه ژتون است تا از این طریق پول لازم برای سرمایه‌گذاری خود در ارز رمزپایه را به دست آورند.

کلاهبرداری‌های از طریق عرضه اولیه سکه

اما عدم نظارت قانونی بر این شیوه، بسیاری از مفسران این حوزه را گوش به زنگ کرده است. برای مثال، چین عرضه اولیه سکه را ممنوع کرده است.

کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا اخیرا به سرمایه‌گذاران در رابطه با عرضه‌ اولیه سکه‌های تقلبی هشدار داده است. این کلاهبرداری که با نام پمپ و تخلیه (Pump and Dump) شناخته می‌شود، به گونه‌ای است که به موجب آن کلاهبرداران به امید افزایش سهم شرکت، شایعات و اطلاعات غلطی را درباره عرضه اولیه سکه یا همان ICOها منتشر می‌کنند. همین‌که قیمت افزایش یابد، کلاهبرداران آن را می‌فروشند یا به اصطلاح تخلیه می‌کنند.




آقای بولنجر می‌گوید که وی از تبلیغات منفی پیرامون کلاهبرداری عرضه اولیه سکه پیش از این که سرمایه‌گذاری کند، آگاه بود. برای مثال، یکی از این شیوه‌ها فروش ژتون حتی پیش از توسعه یک محصول قابل اطمینان است. اما لااقل تاکنون آقای بولنجر از کار خود پشیمان نشده است. بنابراین بولنجر در پلتفرم آقای لینگهام که به او اعتماد داشت، سرمایه‌گذاری کرد. زیرا آقای لینگهام به او اثبات کرد که در این شیوه از تجارت، ریسک سرمایه‌گذاری برای هر دو طرف وجود دارد. آقای لینگهام تلاش می‌کرد ژتون‌های شرکتش را تا جایی که ممکن است، شفاف نشان دهد تا از اتهامات آینده جلوگیری کند. او می‌گوید:

این تجارت همچنان ناشناخته است، اما مطمئن هستیم که در حال حاضر بهترین کار برای شرکت ما است. متأسفانه کلاهبرداری‌های بسیاری در این فضا در حال وقع است.
عرضه اولیه سکه؛ حباب یا ارزش واقعی

نگرانی‌های پیرامون عرضه اولیه سکه عمدتا در رابطه با به وجود آمدن حباب سنتی سرمایه‌گذاری است؛ مشابه با همان چیزی که در قرن هفدهم تحت عنوان جنون گل لاله رخ داد. جنون گل لاله اولین حباب اقتصادی در تاریخ است که در آن قیمت پیاز گل لاله در آلمان جهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرد و ناگهان ارزش خود را از دست داد.
طبق گزارشی که چاینالیسیز، شرکت تخصصی نظارت بر معاملات ارزی رمزپایه منتشر کرده است، طی یک سال اخیر در حدود ۱۰ درصد (۱۵۰ میلیون دلار) از پول سرمایه‌گذاری شده در عرضه اولیه سکه با استفاده از پلتفرم بلاک‌چین اتریوم دزدیده شده است.
وضع مقررات، راهی برای کنترل ارز دیجیتالی

گری سسر، متخصص بلاک‌چین از شرکت حقوقی فراست براون تاد می‌گوید:
تاکنون داستان‌های زیادی در رابطه با کلاهبرداری‌های گسترده پیرامون عرضه اولیه سکه گزارش شده است.
او معتقد است که مقررات برای هر معامله‌ای اجتناب‌ناپذیر است. در حقیقت کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده اخیرا پیشنهاد کرده است که عرضه اولیه سکه باید به همان شیوه سرمایه‌گذاری‌های سنتی ثبت شود.





اما طرفدارانی مانند آقای مارکوویچی معتقد هستند سرمایه‌گذاران باید مجاز به انجام کار خود باشند. او می‌گوید:


قطعا تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت تا عرضه اولیه سکه را قانون‌مدار کند. اما به عنوان مدیر یک صندوق مالی معتقدم قوانین و مقررات تنها بر هزینه‌های تحمیلی بر سرمایه‌گذاران خواهد افزود و گزینه‌های سرمایه‌گذاران را به شدت کاهش خواهد داد. پول‌هایی این وسط دزیده خواهد شد، اما این گام مهمی است که بایددر جهت تنظیم بازار برداشته شود.
آقای لینگهام از شرکت فن‌آوری شهروندی معتقد است که بدون شک مقررات دولتی در نهایت وارد این تجارت خواهد شد. او می‌گوید:
ما در روزهای آغازین یک صنعت، بسیار جدید هستیم. بسیار خرسندم که مکان‌هایی همچون زوگ در سوییس و همچنین سنگاپور در حال ساخت چارچوب‌های مقرراتی برای فروش ژتون هستند تا تنظیم این معاملات و منفعت آن برای جامعه را تضمین کنند.
اما آقای سسر از این هراس دارد که با توجه به عدم علاقه مدیریت کشورهایی همچون ایالات متحده برای وضع قوانین و مقررات بیشتر، قانون‌گذاران کشورها تنها با یک کلاهبرداری پر سر و صدا مجبور به اقدام شوند. شرکت‌های بسیاری ژتون‌هایی حتی پیش از ساخت نرم‌افزار خود فروخته‌اند؛ بنابراین قوانین جدید هزینه انتظار، برای سوددهی این محصولاتی را که هنوز تولید نشده‌اند بالا می‌برد؛ به گونه‌ای که ممکن است کل پولی را که تاکنون از این طریق تولید شده است از بین ببرد. آقای سسر می‌گوید:

روزی که یک سرمایه‌گذار عصبانی ادعای کلاهبرداری سایبری نسبت به یک عرضه‌کننده را مطرح کند، نزدیک است. در حال حاضر، سرمایه‌گذار و عرضه‌کننده هر دو در زمینی بدون قاعده و قانون بازی می‌کنند.
آنچه که مشخص است دیدگاه‌های متفاوت پیرامون یک تجارت پرسود است. اگر در انتخاب کسی که این ارزهای دیجیتالی را از او می‌خرید دقت کنید تا در دام کلاهبرداران نیافتید، مطمئنا سود خوبی خواهید برد.





https://starsoheil.com/blog/ico-next-financial-scandal