دلایل زیادی وجود دارد که چرا ارزهای رمزگذاری شده به طور ذاتی محبوب هستند. از جمله اینکه آن‌ها امن هستند و به صورت کاملا ناشناس و غیرمتمرکز به کار می‌روند. برخلاف ارزهای معمولی، تحت کنترل افراد و مقامات خاصی نیستند و ارزش آن‌ها به صورت کامل توسط تقاضای بازار تعیین می‌شود. همچنین به لطف سیستم پیچیده رمزنگاری، که برای هر تراکنش متفاوت است، امکان جعل آن‌ها وجود ندارد و به هر کاربر احساس گم‌نامی کامل و ایمنی مطلق می‌دهد.
بر خلاف مشاوران مالی که ممکن است در مورد سرمایه‌گذاری روی آن‌ها به شما هشدار بدهند، این ارزهای رمزگذاری شده برای یک سرمایه‌گذاری، ریسکی کاملا با ارزش هستند. بنابراین با وجود مخاطرات پذیرفته شده‌ای که به دلیل عدم همکاری و حمایت نهادهای دولتی مستلزم این گونه معاملات است، ارزهای رمزگزاری شده فقط رشد می‌کنند و گسترش می‌یابند.




اگر بخواهیم از زمان به‌وجود آمدن این گونه ارزها صحبت کنیم، باید از رمزنگاری به نام دیوید چام نام ببریم، که در سال‌های ۱۹۸۰ یک الگوریتم فوق‌العاده امن برای نقل و انتقالات صندوق‌های الکترونیکی ابداع کرد. الگوریتم خیره کننده چام، زمینه را برای توسعه هر نوع معاملات الکترونیکی در آینده، از جمله ارزهایی مانند بیت کوین یا حتی همان انتقال ساده پول نقد به صورت الکترونیکی، فراهم کرد.
چالمرز براون در این‌باره می‌گوید:

من به شخصه درباره آینده ارزهای رمزگذاری شده و تکنولوژی بلاک چین هیجان‌زده و خوش‌بین هستم. نوآوری‌های کنونی مانند بیت کوین، اتروم (Ethereum) و سایر نوآوری‌ها در این زمینه می‌تواند کمک مهمی به پیشرفت صنایع کند. فرصت‌های زیادی در فضای این صنعت وجود دارد.
چام مدتی بعد از سال‌های ۱۹۸۰ به هلند رفت و در آنجا به کمک علاقه‌مندان دیگر، پایه و اساس DigiCash، شبکه‌ای از ارزهای رمزگذاری شده بر اساس الگوریم Blinded Money، را برپا کرد.
بر خلاف ارزهای جدید، DigiCash با هدف انحصار کامل و بسیار متفاوت، با حالت غیر متمرکز معاملات مانند بیت کوین شروع به کار کرد. در همین حال که DigiCash با ایده تجارت مستقیم بین اشخاص پیاده سازی شد. دولت هلند محدودیت‌های شدیدی بر این شرکت تحمیل کرد و آن را فقط به معامله با بانک‌های مشخص مجبور کرد. این محدودیت‌ها به شدت سود شرکت را تحت تاثیر قرار داد و بعد از دهه‌ها کشمکش و همکاری با مایکروسافت، در نهایت این شرکت در سال‌های ۱۹۹۰ بسته شد. چام در همان زمان، شانس خود را با راه‌اندازی چندین استارتاپ مشابه در زمینه ارزهای رمزگذاری شده، امتحان کرد اما هیچ‌کدام به موفقیت نرسید.



در سال ۲۰۰۸ نشریه‌ای با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، در مورد ظهور یک طرح مدرن ارز رمزگذاری شده توضیح داد. ایده بر اساس ترکیبی از مفاهیمی همچون عدم تمرکز و گمنامی، عرضه محدود و تکنولوژی Blockchain استوار بود و آن ایده را ما اکنون با نام بیت کوین می‌شناسیم. در نهایت فردی یا افرادی با نام مستعار ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را به صورت عمومی عرضه کردند. این ایده خیلی زود توسط استارتاپ‌های دیگر از جمله لایت کوین نیز عرضه شد. در سال ۲۰۱۰ بیت کوین توسط شرکت‌هایی نظیر وردپرس، اکس پدیا و مایکروسافت به عنوان یک روش پرداخت نوین پذیرفته شد.


با اینکه در سال ۲۰۱۷ قرار داریم، اما هنوز بیت کوین و یا هر ارز رمزگذاری شده به صورت رسمی به وسیله یک نهاد دولتی به عنوان یک ارز رسمی پذیرفته نشده است. چند ماه پیش به دلیل اینکه امنیت بیت کوین توسط کمیسیون‌های امنیتی بورس امریکا، به خاطر امکان استفاده در موارد غیر قانونی و تجارت در بازار سیاه تایید نشد، یک نوسان ۳۵ درصدی در قیمت بیت کوین مشاهده شد. در زمانی که بیت کوین با کاهش ارزش مواجه شد، یک ارز رمزگذاری شده ارزان‌تر به نام Ether ، به بالاترین ارزش خود یعنی ۴۰ دلار برای هر واحد رسید. با اینکه تنظیمات فعلی Ether مانع از استفاده از آن به عنوان یک روش پرداخت مستقیم می‌شود؛ اما به لطف مفهوم قراردادهای هوشمند، آینده روشنی پیش روی این ارز قرار دارد.
جن ویکسنر می‌گوید:

برای اینکه به یاد بیاوریم این بازار چقدر بی ثبات است، باید به این اشاره کنیم که درست بعد از ساعت ۴ بعدازظهر روز جمعه، که بیت کوین اخبار بدی از کمیسیون بورس و اوراق و بهادار ایالت متحده دریافت کرد، ارزش آن از ۱۰۰۰ دلار به ۹۸۰ دلار سقوط کرد.




یکی دیگر از جنبه‌های جالب توجه ارزهای رمزگذاری شده، پذیرش بیت کوین توسط نهادهای آموزشی است. برای مثال دانشگاه اوهایو کلاس‌های درسی در زمینه مزیت بیت کوین و دیگر ارزهای رمزگذاری شده برگزار می‌کند و برخی از دانشگاه‌های مختلف هم بیت‌ کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته‌اند. پذیرش بیت کوین در حال حاضر چندین کمپانی را به سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب کرده است.

حالا سوال اینجاست که با توجه به روندهای گذشته آیا ارزهای رمزگذاری شده می‌توانند به یک روش پرداخت عادی تبدیل شوند؟ شاید الان برای پاسخ به این سوال زود باشد؛ اما چیزی که می‌دانیم این است که این ارزها طرفداران گسترده‌ای در بین اشخاص و فناوری‌های خاص پیدا کرده‌اند و به زودی جای خود را در میان سایر ارزها پیدا می‌کنند.



https://starsoheil.com/blog/what-is-...yptocurrencies