در دوره‌ای که ما در آن زندگی می‎‌کنیم به کسب و کار آنلاین اهمیت زیادی داده می‌شود. در کسب‌وکارهای آنلاین، شما با مخاطبان به‌صورت مستقیم ارتباط دارید. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند در فروش محصولات شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد تست‌های A/B و تست کاربردپذیری است.

تست A/B چیست؟

تست A/B روشی است که از تست کاربردپذیری رایج‌تر بوده و در پلتفرم‌هایی زیادی قابل استفاده است. در واقع تست‌های A/B آزمایشی است که در آن از کاربران خواسته می‌شود بین دو گزینه بهترین را انتخاب کنند. تست‌های A/B در زمینه‌های متفاوتی استفاده می‌شود و از دو مدل عنصر دیجیتالی بهره می‌برد:
۱. وب‌سایت، صفحه فرود یا Landing Page، فرم عضویت
۲. خبرنامه ایمیلی و بررسی آن‌ها
تست کاربردپذیری چیست؟

کاربردپذیری یا همان Usability میزان استفاده کاربردی محصول است. در واقع هرچه یک محصول برای رسیدن به هدفی معین توسط کاربر مورد استفاده قرار گیرد و در حین استفاده رضایت کاربر را جلب کند از کاربردپذیری بالایی برخوردار خواهدبود. هدف از آزمون کاربردپذیری این است که شما محصولی را تولید کنید، در اختیار کاربر قرار دهید و ببینید که کاربر تا چه میزان در استفاده از محصول احساس راحتی می‌کند. این آزمون درزمینه تولید محصول و وب‌سایت‌های عرضه محصولات بیشتر استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی تست‌های A/B و کاربردپذیری چیست؟

در تست A/B کاربر حق انتخاب دارد و می‌تواند طی یک آزمون محصول موردنظر خود را انتخاب کند. در تست کاربردپذیری مخاطب تنها با یک محصول روبه‌رو بوده و در رابطه با کمیت‌ها و کیفیت یک موضوع نظر می‌دهد.
بهترین روش‌ها برای انجام آزمون کاربردپذیری

استفاده از ابزارهای اتوماتیک مانند دوربین‌ها و دستگاه‌های ضبط صدا که مزیت‌هایی مانند ضبط آنلاین تمام حرکات کاربر، تاثیرگذاری بیشتر، کاهش هزینه‌ها را دارد.
تست A/B و کاربردپذیری در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود؟

شرکت‌هایی که در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می‌کنند و بخشی از فعالیت‌هایش به اینترنت وابسته است، می‌تواند از این آزمون‌ها استفاده کنند.

  • ارزیابی ارسال خبرنامه
  • پیدا کردن فرمت مناسب برای دریافت رسیدهای الکترونیکی
  • تست بخش فروش و بررسی فرآیند پرداخت
  • تست طرح‌ها و فرمت‌های مختلف برای ثبت‌نام
  • رسیدن به طراحی ایده‌آل برای رسیدن به Landing Page مناسب
  • درک بهتر انتظارات مشتریان از صفحه خرید محصولات
  • به دست آوردن آمار مشتریانی که مایل به استفاده از اپلیکیشن تلفن همراه هستند


ابزار تست A/B و کاربردپذیری

  1. Unbounce: ساخت landing page

این ابزار دارای قالب‌های زیبا، قابلیت‌های متفاوت و بسته‌های کامل برای تست‌های A/B است. این برنامه هیچ قابلیتی برای تست‌های کاربردپذیری ندارد.

  1. Optimizely: بهینه‌سازی

این ابزار در هر دو زمینه تست‌های کاربردپذیری و تست A/B کاربرد داشته و با استفاده از این ابزار شما می‌توانید آزمایش‌های موردنظر را بر روی وب‌سایت خود انجام دهید و بهترین نتیجه را بگیرید.

  1. Crazy Egg: آنالیز و بررسی وب‌سایت‌ها

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید تمام حرکات کاربران خود را زیر نظر داشته باشید و هرجایی که کاربر ماوس خود را برده است، مشاهده کنید. این ابزار برای هر دو تست کاربردپذیری و A/B استفاده می‌شود.

  1. Five Second Test: آنالیز و بررسی وب‌سایت‌ها

در استفاده از این ابزار دو روش استفاده می‌شود: ۱. مموری تست (Memory Test): شما ۵ ثانیه به بازدیدکننده سایتتان زمان می‌دهید و از او می‌خواهید عناصری را به خاطر بسپارد. ۲. کلیک تست (Click Test): شما ۵ ثانیه به بازدیدکننده زمان می‌دهید و از او می‌خواهید که بر روی عناصر خاصی کلیک کند.

  1. Usabilla: ارزیابی عملکرد کاربران سایت‌ها

شما از مخاطبین خود می‌خواهید نظر خود را در رابطه با هر قسمتی با شما به اشتراک بگذارند. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید انتهای خبرنامه‌ای که برای کاربران ارسال می‌کنید، از Usabilla استفاده کنید و نظر کاربران را در رابطه باکیفیت خبرنامه‌ها و نحوه ارسال آن‌ها را نظرسنجی کنید.



https://hoodadtech.com/ab-testing-usability/